آرشیو سه‌شنبه ۲۰ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۶۳۱
اقتصاد
۴

خروج 12 هزار دستگاه خودروی سنگین فرسوده از ناوگان حمل و نقل

گروه اقتصاد: معاون وزیر راه و ترابری گفت: تعداد 12 هزار و 813 دستگاه خودروی سنگین فرسوده شامل 8813 دستگاه کامیون، 1500 دستگاه اتوبوس و 2500 دستگاه مینی بوس، از رده خارج می شوند.

روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرد: کلیات طرح نوسازی ناوگان عمومی جاده ای با هدف اصلاح ساختار مناسب حمل ونقل، دستیابی به ترکیب بهینه ناوگان با رعایت استانداردهای مطلوب و دستیابی به اهداف کمی نوسازی ناوگان براساس برنامه پنجم توسعه، ارائه شده بود. این گزارش حاکی است پس از بررسی مفاد طرح، با حمایت و پشتیبانی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، مسوولان بانک مرکزی، وزارت صنایع و معادن، وزارت نفت و سایر ارگان های مرتبط تصویب و از سوی ستاد یادشده برای اجرا به مراجع ذی ربط ابلاغ شد.

طبق این گزارش شهریار افندی زاده، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به مفاد این طرح، اظهار کرد: بر اساس این طرح مقرر است بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای نوسازی ناوگان سنگین کشور مبلغ 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی اختصاص و در اختیار بانک های عامل دولتی قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح نوسازی ناوگان عمومی جاده ای، وزارت نفت نیز مبلغ 2300 میلیارد ریال کمک بلاعوض و یارانه سود تسهیلات نوسازی ناوگان را از منابع داخلی خود تامین خواهد کرد.

افندی زاده با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان فرسوده، اظهار کرد: فعالیت ناوگان فرسوده باعث افزایش مصرف سوخت، افزایش هزینه نگهداری و تعمیرات، مشکلات ایمنی و ترافیکی، تقلیل جایگاه ترانزیتی، افزایش زمان سفر، آسیب به زیر ساخت های حمل ونقل و کاهش بهره وری و افزایش آلودگی های زیست محیطی می شود که با نوسازی ناوگان می توان این مشکلات را مرتفع کرد.