آرشیو دوشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۶۲
اخبار
۱۴

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد بسته پیشنهادی ایران فرصتی مناسب برای گفت وگو

یک خبرگزاری غربی در گزارشی اعلام کرد که بسته پیشنهادی ایران فرصتی مناسب برای گفت وگوی میان اعضای 1+5 با این کشور است.

خبرگزاری فرانسه دراین باره گزارش داد: «تحلیلگران سیاسی معتقدند حتی با وجود اینکه ایران به نگرانی های غرب درخصوص برنامه هسته ای خود واکنش نشان نداده است اما پیشنهاد جدید این کشور فرصت مناسبی برای تعامل با قدرت های جهان فراهم می کند.»

خبرگزاری فرانسه افزود: با توجه به اینکه آمریکا با بی میلی تلاش می کند به روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان دیگر شرکای مذاکره کننده خود در گفت وگو ها با ایران درخصوص بسته پیشنهادی این کشور بپیوندد فرصت بی سابقه ای به وجود آمده است.

براساس این گزارش ژاکلین شایر تحلیلگر در موسسه علوم و امنیت بین الملل دراین باره می گوید: ایران روز چهارشنبه هفته گذشته با ارائه بسته پیشنهادی خود در واکنش به پیشنهاد گفتگوهای مطرح شده از سوی قدرتهای جهان آشکارا نشان داد که قصد ندارد به این شش قدرت بی اعتنایی کند.

در همین رابطه «تریتا پارسی» رئیس شورای ملی آمریکایی ایرانی نیز از پیشنهادهای تازه ایران استقبال کرد.

وی در مقاله ای در روزنامه آنلاین «هافینگون پست» نوشته است: به رغم اینکه نمی توان واکنش ایران را به عنوان یک پاسخ مثبت قاطعانه ارزیابی کرد ولی این کشور مذاکرات را نیز بطور کامل رد نکرده است.

وی می افزاید: این بسته پیشنهادی را نباید از دید غرب که بر مسائل هسته ای تمرکز دارد مشاهده کرد بلکه باید آن را در چارچوب هدف بلندپایه ایران مبنی بر به رسمیت شناخته شدن به عنوان قدرتی منطقه ای با کرسی دائم در میز مذاکرات منطقه ای ارزیابی کرد.

همچنین سخنگوی خاویر سولانا از آمادگی اروپا و آمریکا برای گفتگو در سطح مقامات بلندپایه با ایران خبر داد. «کریستینا گالاچ» در این باره اظهار داشت: در گفتگوی تلفنی که میان سران 1+5 صورت گرفت، همگی بر آغاز مذاکرات قریب الوقوع با ایران در سطح بلندپایه تاکید کردند.

وی با اشاره به بسته پیشنهادی ایران اظهار داشت: ما این بسته را بررسی خواهیم کرد تا به هدف خود که مذاکرات حقیقی و کارساز با ایران است، دست یابیم.

در همین حال «فلیپ کرولی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در تازه ترین اظهارنظر خود گفت: آمریکا خواهان برگزاری نشست فوری با ایران برای بررسی دقیق هدف هسته ای این کشور است.