آرشیو دوشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۶۲
صفحه آخر
۱۶

آتش زدن پرچم آمریکادر سی وششمین سالگرد کودتای پینوشه

تظاهرات در سالگرد کودتای نظامی در شیلی سه کشته و 20 زخمی برجای گذاشت.

به گزارش فارس، در مراسم سی وششمین سالروز سقوط حکومت مردمی «سالوادور آلنده» در جریان کودتای نظامی «آگوستو پینوشه» در سانتیاگو مردم علیه بازماندگان حکومت پینوشه به خیابان ها ریختند و در نتیحه دخالت پلیس تظاهرات به خشونت کشیده شد و در جریان این درگیری ها سه نفر کشته و 20 نفر دیگر زخمی شدند. پلیس 206 تن را نیز بازداشت کرد. دادگاه عالی شیلی روز شنبه در ادامه بررسی پرونده متهمان دولت پینوشه، «مانوئل کنترراس» رئیس سابق پلیس مخفی دوران دیکتاتوری این کشور را محاکمه و وی را به اتهام بازداشت و ناپدید ساختن یک دانشجو در سال 1974 به پنج سال زندان محکوم کرد. کنترراس تاکنون در جریان رسیدگی به بیش از 20 پرونده دوران کودتا محاکمه و جمعه به حدود 300 سال حبس محکوم شده است.

کودتای نظامی پینوشه علیه آلنده در 11 سپتامبر 1973 با حمایت برخی گروه های داخلی، سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و نیکسون رئیس جمهور وقت این کشور انجام شد.

در دوران دیکتاتوری پینوشه در شیلی که تا سال 1990 ادامه یافت، بیش از 3000 تن از مخالفان وی کشته و هزاران تن دیگر نیز زندانی، شکنجه و ناپدید شدند. تظاهرکنندگان در این تظاهرات به دلیل دخالت «سیا» درکودتای پینوشه علیه آلنده پرچم آمریکا را آتش زدند.