آرشیو شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۸۷
اخبار
۱۴

در ادامه نقض شعار تغییر دولت اوباما سنای آمریکا قانون تحریم صادرکنندگان سوخت به ایران را تصویب کرد

در راستای رویکرد خصمانه دولت اوباما علیه ایران و درپی ناکامی در مذاکرات ژنو، سنای آمریکا روز پنجشنبه قانون جدید ممنوعیت معاملات تجاری با صادرکنندگان بنزین به ایران را تصویب کرد.

به رغم ظاهر مسالمت جویانه ای که اوباما تلاش داشت از دولت آمریکا به نمایش بگذارد، تقسیم کار پشت پرده ای میان دولت و مجلس این کشور انجام گرفته تا ضمن اقدامات به ظاهر دیپلماتیک دولت آمریکا، سنای این کشور با تصویب برخی تحریم ها علیه ایران، اهرم های فشاری برای پیشبرد مذاکرات به اجرا گذارد.

به گزارش شبکه آر.تی.تی نیوز، سنای آمریکا با 80 رای موافق در برابر 17 رای مخالف این طرح را به تصویب رساند.

این طرح در حدود دو هفته قبل در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود و هم اکنون برای تصویب نهایی و اجرایی شدن نیازمند امضای باراک اوباما است. به موجب این طرح هر شرکت خارجی که بیش از یک میلیون دلار بنزین و یا سایر فرآورده های نفتی پالایش شده را به ایران صادر کند، دولت آمریکا از انعقاد قراردادهای تجاری با آن شرکت منع خواهد شد.

جان کلی و سوزان کالینز، سناتورهای جمهوریخواه نیز در همین رابطه تاکید کردند: در حالی که رئیس جمهور اوباما، راهبرد مذاکره با ایرانی ها را آغاز کرده است، اکنون موقع آن است که قانونی به تصویب برسد تا برای دولت خرید نفت از شرکت های فروشنده یا صادرکننده بنزین به ایران را ممنوع کند.

به نوشته فایننشال تایمز در حال حاضر فروش بنزین به ایران مشمول تحریم های فعلی علیه ایران نمی شود، اما از آنجا که آمریکا پیش نویس طرح ممنوعیت فروش بنزین به تهران را در دست دارد، اقدام چین در خصوص صادرات بنزین به ایران می تواند این طرح آمریکا را پیش از اجرایی شدن با شکست مواجه کند.