آرشیو شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۸۷
اخبار
۱۴

لس آنجلس تایمز: چین مانع تحریم ایران است

یک روزنامه مشهور آمریکایی نوشت: تاکید نخست وزیر چین بر گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی با ایران نشانگر این مساله است که پکن مانع بزرگی در اعمال تحریم های تجاری بیشتر بر ضد تهران و صادرات سوخت به این کشور است.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه لس آنجلس تایمز، ون جیابائو نخست وزیر چین تاکید کرد، این کشور متعهد به گسترش همکاری ها با ایران است. این مساله موجب خواهد شد تا آمریکا برای دستیابی به اجماع بین المللی درخصوص اعمال تحریم های تجاری بر ضد ایران، با مشکلات جدی روبرو شود.

نخست وزیر چین در دیدار با محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور ایران گفت، روابط ایران و چین طی سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و همکاری های دو کشور در بخش های بازرگانی و انرژی توسعه زیادی داشته است.

براساس این گزارش، مخالفتهای روسیه و چین تاکنون مانع از اجماع نظر گروه 5+1 برای اعمال تحریم های تجاری جدید بر ضد ایران شده است.

همچنین نشریه وال استریت ژورنال نیز دراین باره نوشت: مقاومت چین و روسیه درباره تحریم ایران موجب شده تا این موضوع با تردید جدی مواجه شود.

این نشریه در گزارشی در اینترنت نوشت: اظهارات دولت چین درباره روابط فزاینده در زمینه انرژی و تجارت با ایران هر انتظاری را درباره حمایت چین از تلاش های آمریکا و متحدانش برای تحریم ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور بیش از پیش کاهش داد. این اظهارات یک روز پس از آن ایراد شد که روسیه نیز با اعمال هرگونه تحریم احتمالی مخالفت کرد. ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه که برای شرکت در اجلاس همکاری شانگهای به پکن رفته بود هم گفت: هنوز برای تهدید به تحریم بر ضد ایران زود است.

همچنین روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن نیز از مخالفت روسیه و چین با پروژه آمریکا برای تحریم ایران خبر داد و نوشت: چین به احتمال زیاد از اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران حمایت نخواهد کرد. همچنین مسکو نیز اعتنایی به اظهارات وزیرخارجه آمریکا درباره تحریم ایران نکرد. از سوی دیگر، خبرگزاری غیرمتعهدها (نم) با اشاره به اظهارات نخست وزیر چین در دیدار با معاون رئیس جمهوری ایران و تاکید بر گسترش روابط دو کشور نوشت: تمایل چین برای گسترش روابط خود با ایران نوعی بی اعتنایی به خواسته غرب است.