آرشیو سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸، شماره ۶۸۳۰
سیاسی
۲

حدیث نفس

دکتر سید مرتضی نبوی

ای نفس باور داری آنچه در آسمانها و زمین است به خدا تعلق دارد و در دست قدرت اوست و آیا می دانی هر چه از خاطرت می گذرد، چه آنچه را که آشکار کنی و چه آنچه را که پنهان کنی خدا آن را می داند و به حسابت می نویسد و می تواند به خاطر آن تو را مواخذه و عذاب کند؟!(آیه284 سوره بقره)

آری ای نفس در دستگاه خدا همه چیز حساب و کتاب دارد، هر فکری که می کنی، هر نقشه ای که در کله ات می کشی، چه خوب و چه بد در کارنامه ات ثبت می شود. پس باید دقت کنی در خاطرت نیت ها و قصدها و کارهای خوب می گذرد یا اندیشه های پلید وشیطانی رژه می رود؟

مگر نه این است که اعمال انسان چه نیک و چه بد از نیت ونوع تفکر او سرچشمه می گیرد. اگر نیت و فکربد داری و دارای سوءظنی، مراقب باش که این خاطرات بد، منشا اعمال بد و زشت نگردند.

ای نفس برای اینکه خاطره وفکرت راست و مستقیم گردد، باید مراقب و مواظب چشم و گوش یعنی ورودیهای ذهنت باشی. چشم به زیبایی ها و محاسن حلال بیندازی و آن را از ناپاکی ها و حرامها محفوظ بداری. گوش به کلام خدا و رسول و حکمتها بدهی و آن را از غیبت و بدی ها و باطل نگه داری. وقتی دروازه های ذهنت را کنترل کردی، با یاری خدا به جای خاطرات زشت و پلید، خاطرات و افکار شایسته سراغت خواهد آمد و وقتی به پرونده ات نگاه می کنی شرمنده نمی شوی!