آرشیو شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸، شماره ۶۸۵۷
سیاسی
۲

حدیث نفس

دکتر سید مرتضی نبوی

ای نفس معنای تولی و تبری را می دانی؟ حتما پاسخت مثبت است. می گویی تولی یعنی انسان مومن، خدا، اولیا و دوستان خدا را دوست بدارد و ولایت آنها را بپذیرد. تبری یعنی مومن از دشمن خدا و دشمن اولیای خدا بیزار باشد وزیر بار ولایت آنها نرود.

ای نفس، تولی و تبری جزء اصول دین است یا فروع دین؟ آیا بدون محبت برای خدا و بغض برای خدا، دینی پا بر جا می ماند؟!

ای نفس، خوب اگر پای عمل هم به میان بیاید، آیا اهل تولی و تبری هستی؟ اگر پای مال و جان به میان بیاید، چطور؟ داستان حضرت مسلم سفیر امام حسین(ع) را شنیده ای؟ او پایبند به ولایت حسین(ع) باقی ماند، او را از بالای دار الاماره به پایین انداخته و جنازه اش را در شهر کوفه روی زمین کشیدند. آنها که نامه ها به امام نوشته بودند و ادعای تولی و تبری کرده بودند، مسلم را رها کردند و به لانه های خود خزیدند.

داستان میثم تمار را چطور؟ دشمن شماره یک علی(ع) از وی خواست از علی(ع) تبری بجوید و اظهار بیزاری کند. او به علی(ع) اظهار ارادت کرد. زبانش را بریدند او را به صلیب کشیدند و کشتند ولی میثم دست از تولی نکشید. حضرت علی(ع) به او خبر داده بود که از تو می خواهند نسبت به من اظهار برائت کنی و اگر نکنی تو را به قتل می رسانند، او پاسخ داده بود صبر می کنم. علی(ع) هم به او مژده داد: «در آخرت، هم درجه با من (علی) هستی.»