آرشیو چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۸۲
دانش
۵

رونمایی از اولین شاتل ویژه توریسم فضایی

یک شرکت هواپیماسازی از اولین فضاپیمایی که ویژه حمل مسافران و توریست های فضایی ساخته شده است رونمایی کرد.

ریچارد برانسون بنیانگذار و رئیس شرکت، این سفینه را «شوالیه سفید» معرفی کرد که شاتلی است که در بیابان «موجاوه» کالیفرنیا رونمایی شد.

این فضاپیما را برت روتان، طراحی کرده است. وی در سال 1986 اولین هواپیمایی را که توانایی انجام مسافرت دور دنیا بدون توقف را داشت، طراحی کرد و اکنون پس از 23 سال، طراحی و ساخت جدیدترین فضاپیمای شرکت ویرجین را به عهده گرفته است. این فضاپیما که «شوالیه سفید» نام دارد قادر است یک خلبان و شش مسافر را با بلیت 200 هزار دلاری به فراسوی اتمسفر زمین حمل کند.

شوالیه سفید از دو بدنه تشکیل شده است که با یک بال واحد به مرکز بخش مرکزی متصل می شوند. بخش شاتل اصلی که SpaceShip (کشتی فضایی) نام دارد، به محض این که فضاپیما به فاصله 18 کیلومتری از سطح زمین رسید جدا می شود از این لحظه، فضاپیما با شتاب حدود 320 کیلومتر بر ساعت به مدت 10 ثانیه به فضا عزیمت خواهد کرد و از اتمسفر زمین خارج خواهد شد.

اولین مسافران این فضاپیما خود ریچارد برانسون و خانواده اش خواهند بود. این سفر آزمایشی نشان می دهد که شوالیه سفید کاملا ایمن است. تاکنون بیش از 300 نفر برای انجام سفر با این شاتل بلیت رزرو کرده اند.