آرشیو چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۸۲
دانش
۵

دومین کنفرانس ملی پیشرفت های ابررسانایی برگزار می شود

دومین کنفرانس ملی پیشرفت های ابررسانایی با هدف شناساندن بیشتر علم ابررسانایی به صنایع و گسترش این رشته در مناطق مختلف برگزار می شود.

عضو کمیته اجرایی این کنفرانس با بیان این مطلب گفت: نخستین کنفرانس پیشرفت های ابررسانایی حدود دو سال پیش در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد و به دلیل این که دانشگاه شهید چمران در این کنفرانس حضور فعالی هم از نظر تعداد مقالات ارسالی و هم تعداد شرکت کنندگان داشت، پیشنهاد میزبانی دومین دوره این کنفرانس به دانشگاه ما داده شد و پذیرفتیم.دکتر سیدابراهیم موسوی افزود: دومین کنفرانس ملی پیشرفت های ابررسانایی 14 و 15 بهمن ماه از سوی گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران اهواز و با همکاری انجمن فیزیک ایران در این دانشگاه برگزار می شود.وی درباره محورهای این کنفرانس اظهار داشت: در این کنفرانس قرار است مسائل پیرامون سیستم های ابررسانایی بررسی شود. از این سیستم ها می توان در انتقال جریان های زیاد از یک سیم استفاده و با جریان های حاصل، میدان های مغناطیسی بسیار قوی در ابعاد کوچک ایجاد کرد.

عضو کمیته اجرایی دومین کنفرانس ملی پیشرفت های ابررسانایی افزود: در ایران کارهای عملی نسبتا خوبی در این زمینه انجام شده اما در زمینه نظریه پردازی قوی کار نشده است، محققان هنوز از نظر تئوری به توفیقات خوبی دست پیدا نکرده اند. برگزاری چنین کنفرانس هایی فرصتی ایجاد می کند که محققان با زمینه های مختلف این علم آشنا شوند و در گردهمایی تحقیقات و اندیشه های خود را به یکدیگر انتقال دهند.موسوی تصریح کرد: کاربردهای تجربی این علم بسیار گسترده است و در صنعت هم تا حد زیادی کاربرد دارد. در این کنفرانس از صنایعی مانند فولاد، مناطق نفت خیز جنوب و همه صنایعی که در استان فعال هستند، دعوت می کنیم اما تنها مشکلی که اکنون با صنایع داریم این است که این ارگان ها اطلاعات کافی از علم ابررسانایی ندارند، در واقع یکی از اهداف کنفرانس شناساندن این علم است.