آرشیو چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸، شماره ۲۷۳۰
سلامت
۵

ازدواج های فامیلی عامل شیوع بیماری های ژنتیکی

گروه سلامت: رئیس سومین همایش سالانه انجمن نوروژنتیک ایران گفت: از مهم ترین مشکلات آزمایشگاه های تشخیص مولکولی، گران بودن تجهیزات و ملزومات مورد نیاز است که متخصصان نمی توانند خودشان آنها را تهیه کنند.

محمد حسن کریمی نژاد در نشست خبری سومین همایش سالانه انجمن نوروژنتیک ایران، گفت: این متخصصان مجبور هستند کار نکنند و یا با امکانات کم فعالیت کنند که در این زمینه کمک دولت می تواند موثر باشد.

وی افزود: بسیاری از بیماری های ژنتیکی در داخل کشور تشخیص داده می شود و با توجه به این که درصد شیوع آنها بالاست، نیاز به افزایش تعداد مراکز تشخیصی بخش خصوصی است، اما متاسفانه وزارت بهداشت در دادن مجوز به افراد واجد صلاحیت محدودیت ایجاد کرده است.

دکتر کریمی نژاد تصریح کرد: انجام مشاوره ژنتیک برای مادران باردار بالای 32 سال، ازدواج های فامیلی و افرادی که بیماری ارثی و ناشناخته و به میزان زیاد در خانواده هایشان است، توصیه می شود.

همچنین در ادامه شهریار نفیسی، دبیر علمی این همایش گفت: غربالگری بیماران ژنتیکی پس از تولد از اهمیت بالایی برخوردار است. بیشتر بیماری های ژنتیکی که در بدو تولد علامتی ندارند بیماری های متابولیکی ارثی هستند که غربالگری آنها نیز باید هر چه سریع تر در کشور همه گیر شود.

وی با اشاره به محورهای این همایش گفت: بیماری های مختلف در این همایش از جمله بیماری های مخچه ای و عدم تعادل، اختلالات حرکتی مانند پارکینسون و ام اس و نحوه تشخیص روش های جدید درمان آنها در این همایش بررسی می شود.

وی با بیان این که بیش از 50 درصد ژن ها در مغز هستند، اضافه کرد: بسیاری از بیماری های ژنتیکی ارتباط با اختلال مغز دارند که می توان آنها را به عنوان بیماری های عصبی ارثی تلقی کرد.

محمدحسین صنعتی، دبیر اجرایی این همایش نیز با اشاره به جایگاه ایران در زمینه این بیماری ها گفت: در کشور بیماری های ژنتیک به جهت رواج ازدواج های فامیلی است و برخی از طوایف کشور به این ازدواج ها علاقه مند هستند.