آرشیو چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۸۲
ایران فرهنگی
۱۱
روایت

نشست «آسیب شناسی آموزش و پژوهش اسلام شناسی» در مسکو

نشست «آسیب شناسی آموزش و پژوهش اسلام شناسی در روسیه» از سوی رایزنی فرهنگی ایران در مسکو برگزار شد.

به گزارش مهر، این نشست با حضور دکتر پرزروف اسلام شناس روس و استاد دانشگاه سن پترزبورگ، دکتر توفیق ابراهیم استاد فلسفه اسلامی دانشگاه مسکو، دکتر نصیراف استاد عرفان اسلامی در دانشگاه های روسیه، عبدالکریم تارس اندیشمند مسلمان روس و مترجم منتخب میزان الحکمه، دکتر اصغر صابری رئیس مرکز مطالعات اسلامی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دکتر نوری محمد زاده استاد دانشگاه داغستان و دکتر حمید هادوی رئیس بنیاد مطالعات اسلامی برگزار شد.

ابتدا ابوذر ابراهیمی ترکمان رایزن فرهنگی ایران در مسکو ضمن تشکر از حاضران با اشاره به موضوع نشست که بررسی آسیب شناسی اسلام شناسی در روسیه است،گفت: در گذشته شاهد تلاش بیشتر اسلام شناسان روسیه بوده ایم و اکنون این روند اگرچه از نظر تاسیس دانشگاه های اسلامی گسترش یافته است اما در عین حال استادان و اعضای هیات علمی کرسی های اسلام شناسی نیاز به ارتقای آموزش دارند.

پرزروف نیز در سخنانی ابراز داشت که عدم حمایت از پروژه های تحقیقاتی اسلام شناسی سبب گردیده است تا تحقیقات اسلامی در روسیه از روند رو به رشدی برخوردار نباشد ولی اسلام شناسان به صورت فردی تلاش های فراوانی را در سال های پس از فروپاشی داشته اند.نصیراف نیز فقدان منابع اسلام شناسی به زبان روسی را از مشکلات مطالعات اسلام شناسی برشمرد. توفیق ابراهیم در این نشست مشکلات ترجمه از زبان های دیگر به زبان روسی را از معضلات کنونی برشمرد و یادآور شد که ترجمه منابع اصیل اسلامی به زبان فارسی می تواند راه آشنایی اسلام شناسی روسیه را با مطالعات اسلامی هموارتر کند.

عبدالکریم تارس و دکتر نوری محمد زاده نیز در این نشست به بخش دیگری از مشکلات اسلام شناسی همچون فقدان زبان آکادمیک در آثار اسلام شناسی روسیه اشاره کردند. دکتر اصغر صابری نیز به تشریح نقاط قوت و ضعف و فرصت های موجود در زمینه آسیب شناسی اسلام شناسی در روسیه اشاره کرد و به عزم ایران بر ترجمه آثار اصیل اسلامی به زبان های دیگر اشاره کرد. سپس دکتر حمید هادوی به وجود دو جریان اسلام شناسی علمی و اسلام شناسی غیرعلمی در روسیه اشاره کرد و راه توسعه مطالعات اسلام شناسی در روسیه را توجه بیشتر به جریان اسلام شناسی دانست.