آرشیو چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۸۲
ایران زمین
۲۳

بلیت کاغذی در کرمان از سال آینده برچیده می شود

کرمان – خبرنگار «ایران»: با راه اندازی سامانه هوشمند الکترونیکی اتوبوسرانی کرمان؛ سیستم بلیت کاغذی در این شهرستان تنها تا پایان سال 88 اجرا می شود.

یدالله عرب نژاد مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی کرمان وحومه در مراسم افتتاحیه سامانه هوشمند الکترونیکی سازمان اتوبوسرانی اظهارداشت: با همکاری مشاور«آی تی» ومعاون فناوری شهرداری، حدود 5/1سال مطالعه و بررسی شده و قرار دادی با اعتبار 412 میلیون تومان به مدت دو سال با پیمانکار قرارداد بسته شد. وی افزود: این پروژه با همکاری شهرداری کرمان و سازمان اتوبوسرانی کرمان و حومه راه اندازی شده و از چند روز قبل به صورت آزمایشی اجرا شد که همه تست ها را به خوبی جواب داده است. عرب نژاد تصریح کرد: در 75 اتوبوس بخش خصوصی نیز این سامانه نصب شده که کنترل و نظارت بر این ناوگان را مهیا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 50 هزار کارت بلیت تهیه شده و 150 هزار کارت دیگر نیز در راه است و تا پایان سال جاری 200 تا 300 هزار کارت بلیت آماده می شود، قیمت کارت بلیت 900 تومان است که با هزینه 600 تومان شارژ اولیه مبلغ یک هزار و 500 تومان به فروش می رسد.

وی افزود: در راستای اجرای طرح هوشمند، آموزش های فنی مورد نیاز به رانندگان و باجه داران ارائه شده و توسط شهرداری مرکز کنترل ترافیک در محل باغ ملی در اختیار سازمان اتوبوسرانی قرار گرفته که مرکز پیام این سازمان نیز به این محل منتقل شده است. عرب نژاد گفت: سیستم «جی پی اس» نصب شده بر سیستم هوشمند، آن لاین است و همچنین از طریق «جی پی آراس» می توان موقعیت ناوگان را دید و سرعت اتوبوس ها را کنترل کرد و مشکلات ترافیکی نیز قابل تشخیص است.

وی تصریح کرد: با راه اندازی این سامانه کارکرد دقیق اتوبوس در ایستگاه و خیابان مشخص می شود و گزارش کامل کارکرد ناوگان حمل و نقل را می توانیم داشته باشیم. عرب نژاد خاطرنشان کرد: در سیستم کاغذی هر چند ماه یک بار باید بلیت ها عوض می شد و چون این کار در چاپخانه دولتی در تهران صورت می گیرد باید چند وقت در نوبت می ماندیم، همچنین سه تا چهار میلیون تومان هزینه دربرداشت. وی اظهار داشت: با راه اندازی سیستم هوشمند در هزینه این مبلغ صرفه جویی می شود و از تقلب در بلیت و نیز انتقال میکروب ها جلوگیری به عمل می آید.