آرشیو چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۷۶
خودرو
۱۶
رویداد

مصرف 45 درصد انرژی در 22 درصد خودروها

واحد مرکزی خبر - معاون وزیر نفت در امور فناوری و مهندسی، مصرف انرژی در بخش حمل و نقل کشور روز گذشته در هفتمین همایش ملی انرژی مصرف سوخت خودروها در کشور را فاجعه آمیز خواند و گفت:

حدود 22 درصد ناوگان حمل و نقل کشور را خودروهای بالای 20 سال عمر تشکیل می دهند که علاوه بر آلودگی ها، مصرف کننده بیش از 45 درصد انرژی نیز هستند.

حمدالله محمد نژاد با بیان اینکه وزارت نفت برنامه سه ساله برای خروج خودروهای فرسوده پیشنهاد داده بود افزود: در

سی سال گذشته جمعیت کشور حدود دو برابر شده، در حالی که میزان مصرف بنزین 3 برابر شده است.

وی گفت: رشد جهانی بنزین در سال های گذشته حدود 2 درصد و در ایران 10 درصد بوده است که اگر سامانه کارت سوخت پیش بینی نمی شد، بحران دیگری داشتیم و هم اکنون به جای 64 میلیون لیتر، بین 86 تا 90 میلیون لیتر در روز مصرف داشتیم.

محمدنژاد با بیان اینکه ایران، یکی از کشورهای پرمصرف انرژی در دنیا است افزود: در حالی که در دنیا سبد سوختی شامل نفت 34 درصد، زغال سنگ 29 درصد، گاز 24 درصد و بقیه حامل ها مانند هسته ای، برقابی و غیره بیش از 10درصد است در ایران نفت 43 درصد و گاز 55 درصد و سایر حامل ها حدود 2 درصد را تشکیل می دهد.

محمد نژاد گفت: در زمستان سال های 85، 86 و 87 با کمبود گاز مواجه شدیم و به طور متوسط حدود 70 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت کردیم این در حالی است که کشور دغدغه های زیادی از جمله رفع اشتغال جوانان دارد.

وی افزود: در مجامع و کنفرانس های بین المللی وقتی بحث شدت مصرف انرژی می شود، خجالت می کشیم زیرا شرایط شدت مصرف انرژی در کشور ما بسیار بحرانی است.

محمد نژاد با بیان اینکه اصلاح شدت مصرف انرژی را باید از خود وزارتخانه ها آغاز کرد گفت: در حال حاضر پژوی 405 در فرانسه با 5 و نیم لیتر تولید، اما در ایران با 11 لیتر (در هر 100 کیلومتر) تحویل مشتری می شود.