آرشیو شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۹۲
اخبار خارجی
۱۶

جلسه اضطراری مقامات بلندپایه ترکیه در پی بازداشت سران کودتا

در پی بازداشت نزدیک به 50 نفر از افسران بلندپایه ارتش ترکیه به اتهام کودتا علیه دولت، نشست سه جانبه ای با حضور رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس ستاد ارتش ترکیه برگزار شد.

به نوشته روزنامه «زمان» چاپ ترکیه، این موضوع کاملاآشکار است که ارتش ترکیه از بازداشت این افراد ناراحت است.

در پی بازداشت افسران ترک، 15 ارتشبد ارتش ترکیه که اوضاع را اضطراری ارزیابی می کردند، سه شنبه هفته گذشته در آنکارا تشکیل جلسه دادند. اعلام تشکیل این جلسه سوالات بسیاری را در افکار عمومی درباره واکنش ارتش به ماجرا مطرح کرد و حتی شایعاتی نیز درباره احتمال استعفای فرماندهان ارتش ترکیه مطرح شد. به دنبال این قضایا «عبدالله گل» رئیس جمهور ترکیه وارد عمل شد و با برگزاری نشست سه جانبه ای با حضور خود وی، «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر و «ایلکر باشبوغ» رئیس ستاد ارتش ترکیه در پی حل وفصل معضل برآمد.

زمان نوشت، در پایان این نشست سه ساعته در آنکارا بیانیه کوتاهی با توافق هر سه نفر منتشر شد. در این بیانیه بر حل مسائل موجود در چارچوب قانون اساسی و قوانین ترکیه و نیز خودداری از لطمه زدن به سازمان های دولتی تاکید شد.

هدف انتشار این بیانیه، اطمینان دادن به افکار عمومی بود. تاکید بر نظام مبتنی بر قانون اساسی و چارچوب های قانونی در این بیانیه حاکی از نگرانی موجود درباره نشست ارتشبدهای ارتش ترکیه بود زیرا نشست ارتشبدهای ترکیه در مواقع اضطراری یادآور توسل به راه های غیرقانونی بود که در گذشته نیز ترکیه شاهد آن بوده است. تاکید بر حل مسائل موجود از راه های قانونی در بیانیه ای که در پایان نشست سه جانبه منتشر شد از این لحاظ حائز اهمیت بود.

زمان نوشت، باشبوغ با چهره ای نگران به کاخ ریاست جمهوری ترکیه وارد شد اما هنگام خروج از کاخ «چانکایا» این نگرانی در چهره وی دیده نمی شد. اردوغان نیز پس از پایان نشست، آنرا بسیار خوب توصیف کرد. به نظر می رسد نشست سه جانبه فضای سیاسی را در آنکارا آرام کرده است.