آرشیو شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۹۲
اخبار خارجی
۱۶

رئیس جمهور سودان ازپایان جنگ دارفور خبر داد

رئیس جمهور سودان پایان رسمی جنگ در دارفور را اعلام کرد و خواستار پیوستن گروه های مسلح به بازسازی خرابی های جنگ شد.

به گزارش مهر به نقل از شبکه خبری الجزیره، «عمرحسن البشیر» که به شمال دارفور سفر کرده بود، مورد استقبال مردمی قرار گرفت و خواستار پیوستن همه گروه ها از جمله گروه عدالت و برابری به طرح های توسعه این منطقه جنگ زده و بازسازی خرابی های دوران جنگ شد.

سفر عمرالبشیر به دارفور پس از آن صورت گرفت که امضای موافقت نامه صلح به عنوان سندی برای پایان دادن به بحران در دارفور مورد توافق دولت سودان و شورشیان قرار گرفت.

رئیس جمهور سودان با حضور در جمع مردم منطقه دارفور ضمن اعلام پایان جنگ در ایالت دارفور اظهار داشت: دولت در آینده نزدیک توافقاتی را با دیگر گروه های مسلح امضا خواهد کرد.

از سوی دیگر، عبدالباسط سبدرات وزیر دادگستری سودان از آزادی 57 عضو جنبش عدالت و برابری که متهم به حمله به شهر«ام درمان» در سال 2008 در پی امضای توافقنامه دوحه خبر داد.

وزیر دادگستری سودان ابراز امیدواری کرد همه زندانیان که بیش از یکصد نفر هستند با پیشرفت مذاکرات صلح درباره دارفور آزاد شوند.

درگیری ها در دارفور سودان از سال 2003 بین گروه های شورشی این منطقه بر ضد ارتش سودان و شبه نظامیان عرب جریان داشته است.این در حالی است که «خلیل ابراهیم رئیس جنبش عدالت و برابری که توافقنامه صلح را در دوحه قطر به امضا رسانده است از همه گروه های مسلح خواست تا با جنبش وی متحد شوند و به جنگ در دارفور پایان دهند. اما محجوب حسین از رهبران جنبش آزادیبخش برای عدالت که با امضای توافقنامه صلح مخالفت کرده گفت: آنها چنین توافقنامه ای را امضا نخواهند کرد، زیرا بخشی از این توافقنامه نیستند.»

وی توافقنامه دوحه را در راستای منافع جنبش عدالت و برابری و بی ارتباط با حل بحران دارفور توصیف کرد.جنبش آزادیبخش برابری عدالت در پی اتحاد هشت گروه که پنج گروه از آنها به مجموعه طرابلس (پایتخت لیبی) مشهور هستند و سه گروه دیگر از مجموعه آدیس آبابا (پایتخت اتیوپی) شکل گرفت و مخالفت خود را با امضای توافقنامه اولیه میان دولت سودان و جنبش عدالت و برابری در انجامنا پایتخت چاد در سال گذشته اعلام کرده است.