آرشیو یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۴۴۷۴
توسعه
۸

آغاز دوران طلایی ترانزیت

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی از ترانزیتی شدن گمرک پایانه مرزی شلمچه تا پایان خرداد ماه خبرداد و گفت: با بازگشایی این پایانه و اعلام ترانزیتی شدن گمرک آن، میزان ترانزیت در سال جاری قطعا بیش از شش میلیون تن سال گذشته خواهد شد. سعید عبداللهی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: طی 12 سال گذشته، سال 1388 بیشترین رشد ترانزیت را به خود اختصاص داده و ترانزیت به دوران طلایی خود رسیده است. وی با بیان این که سالانه ظرفیت

10 میلیون تن ترانزیت در بخش ریلی و جاده ای وجود دارد، گفت: طی سال گذشته 6 میلیون و 415 هزار تن ترانزیت از کشور انجام شده که 22 درصد نسبت به سال 1387 افزایش داشته است. وی با اشاره به این که عملیات ساخت و توسعه پایانه مرزی شلمچه رو به اتمام است، تصریح کرد: با بازگشایی این پایانه و اعلام ترانزیتی شدن گمرک شلمچه، میزان ترانزیت در سال جاری قطعا از سال گذشته افزایش خواهد داشت. `عبداللهی همچنین اظهار کرد: با توجه به این که پیاده و سوار شدن زوار در مبادی ورودی مرزها یکی از بزرگ ترین مشکلات اعزام مسافران به عتبات عالیات است، رفع این موضوع و ورود اتوبوس های ایرانی به قلمرو عراق در حال پیگیری است که در این زمینه پیگیری تمام ارگان ها و سازمان های مرتبط از جمله وزارت کشور، سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه بسیار تاثیرگذار است. وی با بیان این که اجرایی شدن این امر همکاری و توافق کشور عراق را می طلبد، اظهار کرد: طبق پیگیری های انجام شده امید است امسال مسافران ایرانی تا مقصد پایانی خود (نجف و کربلا) با اتوبوس های کشورمان بطور مستقیم وارد عراق شوند.

وی تصریح کرد: همچنان که اتوبوس های عراقی به راحتی وارد قلمرو ایران می شوند، اتوبوس های ایرانی نیز باید مستقیما مسافران و زواران را به کشور عراق منتقل کنند.