آرشیو یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۴۴۷۴
ایران زمین
۲۳

خسارات سرمازدگی در 20هزار هکتار از باغ های همدان

همدان / خبرنگار«ایران» سرمای هوا در روزهای ابتدایی امسال به حدود 19 هزار و 500 هکتار از باغ های استان همدان خسارت وارد کرد.

حجت الله شهبازی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: این خسارت ها بیش از 847 میلیارد و 500 میلیون ریال زیان مالی برای باغداران به همراه داشته است. وی افزود: محصول گردو با 11هزار و 755 هکتار بیشترین آسیب را دیده و باغ های بادام با 3 هزار و 500 هکتار رتبه بعدی خسارات را به خود اختصاص داده است. باغ های خسارت دیده شامل هلو، شلیل، زردآلو، گوجه، آلبالو و گیلاس است که بین 10 تا 70 درصد خسارت دیده که میزان محصولات خسارت دیده به 51 هزار تن می رسد.

شهبازی خاطرنشان کرد: شهرستان نهاوند با 23 هزار هکتار و شهرستان همدان با 11 هزار و 200هکتار بیشترین خسارت را متحمل شده اند. وی با اشاره به بالابودن دما در فصل زمستان که باعث شده بود درختان میوه زودتر از زمان طبیعی شکوفه کنند، ادامه داد: برخی درختان یک ماه زودتر شکوفه دادند که باعث تشدید سرمازدگی آنها شد.

شهبازی با اشاره به اقلیم همدان گفت: سرمای بهاره معمولا یکی از عوامل خسارت زای باغات در همدان محسوب می شود که این امر توجه جدی به مسئله بیمه را خاطرنشان می کند، اما متاسفانه سطح باغ های بیمه شده استان در سال جاری به کمتر از 2 هزار هکتار رسیده است.