آرشیو چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۸
اخبار خارجی
۱۶

اردوغان: بهبود روابط ترکیه و ارمنستان مشروط به حل بحران قره باغ است

نخست وزیر ترکیه در سفر خود به جمهوری آذربایجان بار دیگر به باکو اطمینان داد پیش از حل مناقشه قره باغ، مسئله عادی سازی روابط ترکیه- ارمنستان را مطرح نکند.

به گزارش فارس، به نقل از «فرست نیوز»، «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه که روز دوشنبه به «باکو» سفر کرد، قبل از ترک این کشور خطاب به خبرنگاران گفت: پیش از حل مناقشه «قره باغ» عادی سازی روابط با ارمنستان ناممکن است.

وی که پس از دیدار و گفت وگو با «الهام علی اف»، رئیس جمهور آذربایجان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک سخن می گفت افزود: قراردادهای امضا شده در سوئیس که نام پروسه عادی سازی بین ترکیه و ارمنستان را بر آن گذاشته ایم، در حال حاضر از طرف ارمنستان متوقف شده است. اما در رابطه با پروتکل های روند عادی سازی که به پارلمان ترکیه ارائه شده است، یک فرمولبندی مشخص داریم. ما گفته ایم که بدون حل مسئله ناگورنو- قره باغ، مسائلی که به منطقه مربوط می شود، مسائل بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، پارلمان ترکیه نمی تواند تصمیم مثبتی اتخاذ کند.

نخست وزیر ترکیه همچنین افزود: درباره این موضوع با هر سه عضو گروه مینسک گفت وگو شده است و آنها باید در حل این مسئله بسیار فعال تر باشند و اهمیت این موضوع را برای ارمنستان توضیح دهند.