آرشیو یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۴۵۰۹
فرهنگ و هنر
۲۷

امروز خرمشهر میزبان اختتامیه جشنواره مقاومت است

رشد ایده های تئاتری در حوزه دفاع مقدس

امروز سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در حالی در خوزستان شاهد مراسم اختتامیه است که تجربه ای حرفه ای را پشت سر گذاشت.

در سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت فتح خرمشهر شش گروه نمایشی از شهرهای آبادان، خرمشهر، اهواز، مشهد، اصفهان و شاهین شهر و پنج گروه تهرانی در بخش مسابقه به همراه دو گروه در بخش میهمان طی سه روز آثار خود را در چهار تالار آبادان و خرمشهر اجرا کردند. برگزاری نشست های تخصصی با موضوع موقعیت های نمایش دفاع مقدس توسط جمشید خانیان و کارگاه های آموزش تئاتر از دیگر برنامه های این جشنواره بود.

بر پایه این گزارش، سیزدهمین دوره از جشنواره تئاتر مقاومت با رویکردی ایده محور و با تکیه بر تم های پرکشش داستانی در عین سادگی و صراحت بیان آثاری دیدنی را به معرض دید مخاطبان گذاشت.

نمایش هایی همچون آتیه نوشته و کار سید صادق فاضلی، ایستادن بر فراز یک اتفاق (علیرضا مهران)، این جنگه، فراموش نکن (بهنام تمیمی - علیرضا عباسی) به خاطر خواب من، سرباز (مهران سلیمانی) در حال کندن پوست پیاز (علی نجفی)، دندان های شیری (محسن رهنما)، زخم چزابه (سید علی موسویان)، زمانی برای زندگی (میلاد نیک آبادی)، سرود صفر درجه (فرهاد درودگر)، کنج قفس (آمنه پورحسینی، پژمان مهراب پور)، لین 7 احمدآباد (صادق فرهمند)، از جمله آثاری بود که در بخش صحنه ای این جشنواره به صحنه آمدند.

توجه به اقتصاد زمان، استفاده از زبان موجز و روایت کوتاه و تاثیرگذار برای ارتباط بهتر با مخاطب از دیگر ویژگی های نمایش های یاد شده در جشنواره مقاومت به شمار می رفت. طولانی ترین نمایش جشنواره با 70 دقیقه و کوتاهترین آن با 30 دقیقه از استفاده بهینه زمان توسط کارگردانان نسل و توجه آنها به بیان موجز و تاثیرگذار دارد.

اغلب نمایش های امسال جشنواره در مدت زمان 40، 45 و 50 دقیقه ای با رویکرد داستان محور و استفاده از زبان روایتی ساده و نمادهای نزدیک به ذهن مخاطب و تصویرسازی های شاعرانه و باورپذیر تولید شده بودند.

دو شهر حماسه و خاطره آبادان و خرمشهر میزبان این رویداد فرهنگی بودند و عصر امروز نیز مراسم اختتامیه این جشنواره در تالار خلیج فارس خرمشهر برپا خواهد بود.