آرشیو پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۴۵۱۹
فرهنگ و هنر
۳۱

گام اول برای برگزاری چهاردهمین جشن سینما

چهاردهمین جشن خانه سینما با انتشار فراخوان از روز 16 خرداد رسما فعالیت خود را آغاز می کند.

به گزارش ایسنا، فرهاد توحیدی دبیر این جشن خبر داد که جلسات شورای سیاستگذاری برای نهایی کردن آئین نامه به پایان رسیده و از 16 خرداد بر روی سایت خانه سینما قرار خواهد گرفت.

وی درباره شیوه داوری امسال جشن سینما توضیح داد:شیوه داوری امسال جشن بدین شکل است که از هر 10 صنف یا شاخه، هرکدام پنج داور با معرفی صنوف مربوطه انتخاب می شوند و پنج داور نیز هیات مدیره خانه سینما معرفی می کنند، یعنی مجموعا 55 داور در 10 شاخه کاندیدا معرفی می کنند.

سپس 55 داوری که در مرحله اول حضور دارند، هر کدام کاندیداهای صنف مربوطه خود را به همراه کاندیدای بهترین فیلم معرفی می کنند تا کاندیدا در رشته های مختلف در دور اول معلوم شود و در دور دوم 18 داور دیگر که از روسای صنوف یا داوران منتخب صنوفی هستند که جایزه می دهند به جمع داوران دور اول اضافه شوند و مجموعا 78 داور حضور دارند که از میان فیلم هایی که کاندیدا هستند، برندگان نهایی تندیس را مشخص می کنند. به گفته توحیدی، در مرحله دوم داوری، همه داوران در همه رشته ها اظهارنظر می کنند. دبیر جشن چهاردهم خانه سینما گفت: فیلم هایی کاندیدای جایزه بهترین فیلم می شوند که حداقل در چهار رشته کاندیدا دریافت تندیس باشند و یکی از این کاندیداها باید در رشته های فیلمنامه نویسی، کارگردانی، بازیگری باشد و برای دریافت تندیس بهترین فیلم حداکثر 7 فیلم کاندیدا خواهند شد. وی افزود: فیلم های تولیدشده سال 87 تا 89 می توانند متقاضی حضور در جشن شوند و شرط شرکت در جشن داشتن پروانه ساخت یا حداقل نمایش در یک جشنواره معتبر داخلی است