آرشیو یکشنبه ۶ تیر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۷۹
اخبار خارجی
۱۶

تظاهرات مخالفان جهانی سازی علیه اجلاس گروه 8 در کانادا

سرویس خارجی-

همزمان با برگزاری نشست سران گروه بیست و گروه هشت در کانادا برای بررسی راه های مقابله با بحران اقتصادی، صدها نفر از مردم معترض با برگزاری تظاهرات خواهان نابودی سرمایه داری شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرکنندگان با در دست داشتن پارچه نوشته هایی با مضامینی همچون «سرمایه داری باید نابود شود»، «تصمیمات اینجا به نفع انسان ها نیست» و «مرگ بر گروه هشت»؛ حفظ و رعایت حقوق مربوط به سرخپوستان، مهاجران، زنان و مدافعان حقوق بشر را خواستار شدند.به دستور دولت کانادا حدود 20هزار مامور پلیس حفظ امنیت سران شرکت کننده در نشست های گروه هشت و بیست را به عهده دارند.

دو شهر مهم کانادا میزبان نشست های جی8 و جی20 بود که روز گذشته نشست جی8 در «هانتسویل» به پایان رسید و بلافاصله پس از آن نشست دو روزه جی20در «تورنتو» آغاز شد.

گروه هشت شامل کشورهای صنعتی آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلیس، آلمان، ایتالیا و ژاپن است که در سال 1999 چون در هدایت سیاست و اقتصاد جهان خود را نیازمند همکاری برخی دیگر از کشورهای در حال توسعه دیدند، به ابتکار «الی لری سامرز» وزیر خزانه داری آمریکا 12عضو دیگر را به جمع خود راه داده و جی20 را تشکیل دادند.