آرشیو یکشنبه ۶ تیر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۷۹
اخبار خارجی
۱۶

ترکش های جنگ افغانستان در کاخ سفید مک کریستال رفت، پترائوس آمد

سرویس خارجی-

برکناری ناگهانی ژنرال مک کریستال به خاطر بروز اختلافات شدید در واشنگتن، نخستین نشانه های شکست آمریکا در جنگ افغانستان را آشکار کرد.

شبکه های تلویزیونی و خبرگزاری ها دیروز خبری را در صدر گزارشات خود قرار دادند که در لحظات نخست، کسی را متوجه عمق ماجرا و پیامدهای احتمالی بعدی آن نکرد. اما کم کم حجم وسیعی از تحلیل های روزنامه ها، پایگاه های اینترنتی و بالاخره شبکه های تلویزیونی را به خود معطوف کرد.

«باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا، ژنرال «استنلی مک کریستال» را از فرماندهی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان برکنار کرد.

این رویداد شاید در زمان صلح و یا حتی در مورد یک فرمانده دیگر آمریکایی، چندان حساس و جالب توجه نباشد؛ ولی چیزی که استراتژیست ها و کارشناسان آمریکایی را به شدت نگران کرده است، نقش و جایگاه مک کریستال در جنگ افغانستان است. این ژنرال چهار ستاره، معمار واقعی جنگ افغانستان بوده است و از زمانی که در سال 2008 از طرف اوباما به فرماندهی منصوب شد، چه در افغانستان و چه در واشنگتن، دستیاران رئیس جمهوری آمریکا را در ارتباط با جنگ هدایت می کرد.برخی از تحلیلگران به طعنه نوشتند؛ گرداب جنگ افغانستان، ژنرال آمریکایی را فراری داد! هرچند پذیرش این واقعیت برای آمریکایی ها بسیار تلخ است، ولی به نظر می رسد که پیش بینی کارشناسانی مثل «هنری کیسینجر»، «زبیگنیو برژینسکی» و دیگران در حال تحقق یافتن است.

اوباما شخصا نه مرد جنگ است و نه در رابطه با افغانستان، یک راهبرد مشخص و قطعی در حال اجرا دارد. ژنرال «دیوید پترائوس» که از طرف رئیس جمهوری آمریکا جایگزین مک کریستال شد نیز احتمالااز این پس باید جانب احتیاط را بیشتر رعایت کند تا به سرنوشت فرمانده قبلی دچار نشود. همین بی برنامگی و تردید اوباما به همراه ناتوانی پترائوس، زمینه بسیار مساعدی را برای حملات شبه نظامیان طالبان فراهم می آورد و خصوصا اینکه آنها برکناری مک کریستال را هم یک پیروزی برای خود می دانند.