آرشیو یکشنبه ۱۰ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۴۵۶۵
تولید
۹

گزیده

ثبت سفارش حذف می شود

معاون وزیر بازرگانی در توسعه روابط اقتصادی معتقد است ثبت سفارش واردات، اصلی ترین عامل بروز برخی سوء برداشت های کنونی مبنی بر این که وزارت بازرگانی متولی واردات است، شده به همین دلیل سازمان توسعه تجارت برنامه ای مطالعاتی برای حذف آن را در دستور کار خود قرار داده است.

بابک افقهی اظهار داشت: ثبت سفارش واردات هیچ جایگاهی در فرایند واردات اصلی نداشته و صرفا یک کار اداری برای ثبت آمار است.

وی با بیان این که برنامه ثبت سفارش استفاده ای در جهت تنظیم واردات، منع یا سهولت آن ندارد، تصریح کرد: در زمان حاضر هیچ کشوری ثبت سفارش را اجرا نمی کند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این که انتقادهای وارده نشان ازکم توجهی به نقش وزارتخانه ها و دستگاه ها در حوزه واردات دارد، گفت: تنظیم روابط خارجی وظیفه اصلی وزارت بازرگانی و در حقیقت مدعی برهم زدن تراز تجاری این وزارتخانه است. افقهی افزود: خویشتنداری مسئولان وزارت بازرگانی درخصوص واردات موجب شده تا بی دلیل از سوی برخی در مظان اتهام قرار گیرد، حال آن که واردات توسط وزارتخانه ها یا اشخاص خارج از این مجموعه صورت می گیرد.

قاچاق روزانه صدها کیلوگرم پیاز زعفران از کشور

مدیرعامل اتحادیه فروشندگان زعفران گفت: با رکود وضعیت بازرگانی زعفران، قاچاق پیازهای زعفران بار دیگر رونق گرفت، بطوری که روزانه صدها کیلوگرم پیاز زعفران از ایران به مقصد افغانستان قاچاق می شود.

غلامرضا میری در گفت وگو با ایانا افزود: در حالی که از چند سال گذشته قاچاق پیاز زعفران به افغانستان آغاز شده است تاکنون هیچ اقدام جدی برای جلوگیری از این عمل که می تواند آینده اقتصادی زعفران کشور را با چالش روبه رو کند، صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: هر کیلوگرم پیاز زعفران از 170 تومان در ماه های گذشته به بیش از 800 تومان در روزهای اخیر رسیده است که نشان دهنده افزایش قیمت و بالارفتن تقاضا برای پیازهای زعفران کشور است.