آرشیو یکشنبه ۱۰ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۴۵۶۵
بین الملل
۶

اسرائیل سراسر غزه را بمباران کرد

یک فرمانده قسام شهید و 9 تن زخمی شدند

گروه بین الملل اسرائیل در شدیدترین حمله به نوار غزه پس از جنگ 22 روزه این منطقه را از شمال، جنوب و مرکز بمباران کرد که طی آن یک تن شهید و 9 نفر دیگر زخمی شدند.

در حمله جنگنده های اف16 اسرائیلی به یک مقر امنیتی در غرب شهر غزه عیسی البطران 40 ساله از رهبران گردان های عزالدین قسام به شهادت رسید.

گردان های قسام شاخه نظامی جنبش حماس اعلام کرد که انتقام خون البطران را خواهند گرفت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، گردان های القسام در بیانیه خود تاکید کردند که این حماقت جدید صهیونیست ها را بی پاسخ نخواهند گذاشت. در این حمله که 2 فروند موشک به نزدیکی سواحل غزه شلیک شد، همچنین 8 نیروی پلیس و 3 غیرنظامی زخمی شدند. حمله اول یک مرکز امنیتی وابسته به حماس را که دربردارنده مقر دستگاه امنیتی و حفاظتی و دانشکده آموزشی پلیس است هدف قرار داد. در حمله دوم نیز مرکز انصار که دربرگیرنده زندان مرکزی نیز است هدف قرار داده شد. تانک های اسرائیلی به بیت حانون در شمال غزه نیز حمله کردند که گزارشی از تلفات آن منتشر نشده است. حمله دیگری هم به مرکز نوار غزه صورت گرفت که به دلیل غیرمسکونی بودن منطقه تلفاتی دربرنداشت.

واکنش مقاومت

جنبش حماس در پاسخ به این حملات اعلام کرد که اسرائیل قصد دارد بر تنش ها بیفزاید. به گفته منابع فلسطینی این اقدام هشداری به فلسطینی ها پس از موافقت کمیته پیگیری صلح عربی با از سرگیری مذاکرات مستقیم با اسرائیل است. خالد البطش از رهبران جنبش جهاد اسلامی هم اظهار داشت که موفقیت این کمیته سبب شده تا اشغالگران اختیار کامل برای ادامه حملات بر غزه را برای خود قائل شوند. یک منبع نظامی در اسرائیل مدعی شد که این حملات در پاسخ به شلیک موشک از نوار غزه به عسقلان در داخل سرزمین های اشغالی صورت گرفت. این راکت که از نوع گراد بود روز جمعه به عسقلان شلیک شد و تلفاتی نداشت اما خساراتی گزارش شد. کمیته مقاومت مردمی فلسطین وابسته به حماس مسئولیت شلیک این راکت را پذیرفت. این حملات در ساعاتی انجام شد که ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل سرگرم گفت وگو با بان کی مون در نیویورک بود. بان کی مون در این دیدار خواستار کاهش محاصره غزه و ایجاد تسهیلات بیشتر در گذرگاه های مرزی این منطقه شد.