آرشیو پنجشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۲۹۱۲
اقتصادی
۴

هدفمند کردن یارانه ها در بخش آب با تامل بیشتری اجرا می شود

رئیس شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: به علت پیچیدگی های اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها، این قانون در حوزه آب با تامل بیشتری اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، سیدمهدی ثمره هاشمی با تاکید بر لزوم ایجاد بسترهای لازم برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها افزود: به رغم ضرورت اجرای این قانون، به علت پیچیدگی های خاص آن در حوزه آب، اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها در این حوزه با اندکی تامل بیشتر همراه خواهد شد.

وی با بیان این که مردم ایران در بسیاری از زمینه ها از جمله مصرف آب اسراف می کنند، اظهار کرد: کشور ما در منطقه ای خشک، کم آب و کم باران از جهان قرار گرفته که متوسط بارش آن کمتر از یک سوم جهانی است.

وی با اشاره به این که میانگین میزان مصرف آب در ایران از بسیاری کشور های پرباران دنیا بیشتر است، تصریح کرد: در حوزه مصرف برق و انرژی نیز وضعیت به همین صورت است.رئیس شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: هم اکنون منابع آب کشور رو به اضمحلال می روند و هر جا چاه زده می شود تا عمق 300 متر هم که پایین بروید یا به آب نمی رسید یا آبی که می یابید آنقدر شور است که حتی برای کشاورزی نیز قابل استفاده نیست.وی افزود: باید مردم با واقعیت ها آشنا شده و وضعیت منابع کشور را بدانند.

ثمره هاشمی با بیان این که در حوزه فاضلاب کشور کمتر کاری صورت گرفته و برخی از پروژه هایی که 20 سال پیش آغاز شده اند هنوز با روند کندی پیش می روند، تصریح کرد: در کنار مباحث مربوط به احداث شبکه های فاضلاب، ترمیم شبکه های قدیمی و مشکلات ناشی از فرسودگی آنها در برخی از شهرها مانند اصفهان به خطر بالقوه ای تبدیل شده که اگر به موقع طرح های ترمیمی آن تهیه نشود، تبعات نگران کننده ای خواهد داشت.

وی با اشاره به این که اموال و املاک قابل توجه شرکت های زیرمجموعه وزارت نیرو به گره کور فعالیت های این شرکت تبدیل شده است، تاکید کرد: زمین های یکی از شرکت های وابسته به این وزارتخانه در تهران بالغ بر 30 هزار میلیارد ریال ارزش دارند که باید به فروش برسند و صرف هزینه های اجرای پروژه های آب و فاضلاب شوند.