آرشیو دوشنبه ۲۵ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۷۰۵۹
ورزشی
۲۳

 اخلاق گمشده فوتبال

سید رحیم منفرد

تداوم بد اخلاقی های فوتبال همچنان بر نگرانی ها افزوده است. در آشفته بازار لیگ برتر که هر روز در یک نقطه کشور با مسائل تازه و حوادث ناخوشایند مواجه می شویم هیچ اقدام جدی از جانب مسئولین به عمل نمی آید و تداوم روند کنونی در ذهن و رفتارو گفتار مخاطبان و هواداران که اغلب آیندهسازان هستند تاثیرات منفی فراوانی ایجاد کرده است.

ورزش ابزاری برای ارتقای فرهنگ عمومی، ایجاد نشاط و ترویج اخلاق جوانمردی است و نیل به این اهداف با مدیریت صحیح و برخورد عادلانه با ناهنجاری ها است اما اکنون نادیده گرفتن حرمت ها، بی اعتنایی به ارزش ها، بدگویی و ادبیات خارج از نزاکت فوتبال ما را تحت الشعاع قرار داده است.

متاسفانه رسانه ها نیز با اشاعه این بد اخلاقی ها دانسته و ندانسته به آن دامن می زنند و تیتر اول برخی از نشریات به این حاشیه های بیهوده اختصاص یافته و حتی در پربیننده ترین برنامه تلویزیونی بعضی از مدیران، مربیان و بازیکنان رقیبان خود را به راحتی آماج اهانت ها و بد گویی های خود قرار می دهند و هیچ مسئولی هم عکس العمل نشان نمی دهد.

فشار از بالابرای تصاحب امتیاز از مدیران به مربیان و بازیکنان انتقال یافته و حتی بعضی از ستاره های صاحب نام با سال ها تجربه حضور در میادین مهم بین المللی و برون مرزی عنان اختیار از کف می دهند و با خطاهای عمد و اهانت به داور و بازیکن تیم مقابل فضای ورزشگاه ها را مسموم می نمایند و هواداران را وادار به عکس العمل های زشت و ناپسند و سردادن شعارهای وقیحانه می نمایند.

پول حرف اول وآخر فوتبال شده و مدیران تنها به مسائل درآمدزایی و گرفتن نتیجه می اندیشند و از پرداختن به اخلاق و معنویت در باشگاه ها غافل شده اند و اگر بد اخلاقی های فوتبال توسط مسئولین کنترل نشود در هفته های آینده که بازی ها حساس تر می شود با معضلات تازه فرهنگی واجتماعی مواجه خواهیم شد.

دست اندرکاران فدراسیون با تعامل با صاحب نظران باید چاره اندیشی کنند و با برقراری نظم در ورزشگاه ها، ملزم کردن مربیان، بازیکنان و هواداران به موازین اخلاقی با خاطیان و هنجارشکنان برخورد قاطع نمایند تا ریشه بد اخلاقی ها و نابسامانی ها خشکانده شود.