آرشیو شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۱۶
اخبار اقتصادی
۴

آمادگی کامل وزارت نفت برای تامین سوخت زمستانی

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری، از تدوین برنامه تامین سوخت زمستانی و آمادگی کامل وزارت نفت برای تامین سوخت موردنیاز کشور در تمام بخش ها خبر داد.

محسن خجسته مهر در گفت وگو با شانا، با بیان این که مدیریت تولید و عرضه گاز و فرآورده های نفتی، یکی از موضوع هایی است که زمستان هر سال به طور جدی در وزارت نفت دنبال می شود، گفت: از ابتدای امسال تاکنون، به طور روزانه عرضه و تقاضای نفت و گاز مطابق با برنامه پیش بینی، پایش و مدیریت شده و تمام محدودیت ها و اولویت ها در بخش های بالادست و پایین دست صنعت نفت مشخص شده است.

وی، ذخایر فرآورده های نفتی در کشور را قابل قبول خواند و افزود: تاکنون با گذشت 9 ماه از سال، در تامین فرآورده های نفتی و گاز کشور هیچ مشکلی وجود نداشته، همچنین با توجه به برنامه ریزی های قبلی، نسبت مناسبی نیز میان توزیع گاز در شبکه شهری و روستایی ایجاد شده است.

خجسته مهر از جمله ویژگی های برنامه ریزی سوخت کشور را ایجاد توازن بسیار خوب میان شبکه سراسری توزیع و مصرف و تولید از منابع گازی در بالادست برشمرد و گفت: با هدف کنترل تقاضا، در رویکرد آتی قصد داریم در بخش های عرضه و تقاضا توازن ایجاد کنیم.

معاون وزیر در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری، اولویت مصرف گاز را تزریق این حامل انرژی به مخازن نفتی اعلام و تصریح کرد: از دیگر ویژگی های این برنامه، برهم نخوردن سهم تزریق گاز به مخازن نفتی است، به طوری که طبق برنامه، تزریق گاز دستخوش تاثیرات سایر مصارف نمی شود.

وی همچنین درباره تامین خوراک موردنیاز واحدهای پتروشیمی گفت: هیچ مشکلی برای تامین گاز موردنیاز بخش های مصرفی کشور اعم از تزریق و غیر تزریق نداشته و با برنامه ریزی های انجام شده، خوراک موردنیاز واحدهای پتروشیمی نیز تامین خواهد شد.

خجسته مهر، از افزایش مصرف گاز کشور در سال جاری (نسبت به سال گذشته) خبر داد و گفت: مصارف نیروگاهی بیش از 10 درصد، صنایع عمده حدود 17 درصد و سی.ان.جی 54 درصد افزایش مصرف داشته است، در همین حال صادرات گاز نیز در سال جاری 37 درصد رشد داشته است، البته در بخش های خانگی و تجاری رشد مصرف داشته ایم، از این رو صرفه جویی امری اجتناب ناپذیر است.