آرشیو سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹، شماره ۴۶۹۷
داخلی
۳

وزیر کشور در دیدار سلطان قابوس تاکید کرد

ضرورت گسترش همکاری های امنیتی ایران و عمان

گروه سیاسی مصطفی محمدنجار وزیر کشور که به عمان سفر کرده است، با سلطان قابوس پادشاه این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

محمدنجار در این دیدار با تاکید بر گسترش همکاری های امنیتی تهران مسقط گفت: ایران همواره در جهت صلح، ثبات، ایجاد آرامش و امنیت منطقه حرکت کرده است. وی با ابراز خرسندی از سفر پادشاه عمان به ایران در سال گذشته و توافقات حاصله همچون موافقتنامه امنیتی دو کشور، افزود: عمان در توسعه مناسبات با ایران به عنوان یک دوست قدیمی بوده است.

وزیر کشور افزود: تاکید آقای دکتر احمدی نژاد ریاست جمهوری اسلامی ایران بر توسعه مناسبات با همسایگان به ویژه کشورهای خلیج فارس و دریای عمان بوده که خوشبختانه این امر نیز دستاوردهای خوبی را به همراه داشته است.

وزیر کشور با تاکید بر گسترش همکاری های امنیتی تهران - مسقط خاطرنشان کرد: ما معتقدیم امنیت خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان به نفع تمام کشورهای منطقه و حتی فرامنطقه ای است و ایران نیز همواره در جهت صلح کشورهای منطقه و ایجاد آرامش و همگرایی حرکت کرده است.

عفو 101 ایرانی زندانی در عمان

محمد نجار همچنین از دستور سلطان قابوس برای عفو 101 ایرانی که در عمان زندانی بودند، قدردانی کرد. پادشاه عمان نیز در این دیدار پیام دوستی ملت و سلام گرم دولت عمان به دکتر احمدی نژاد ریاست جمهوری اسلامی ایران را به وزیر کشور ابلاغ کرد.

سلطان قابوس با بیان این که همکاری های امنیتی و اقتصادی دو کشور ایران و عمان در صلح و ثبات منطقه موثر است، گفت: تنگه هرمز نه تنها برای منطقه بلکه برای دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همکاری های امنیتی دو کشور ایران و عمان که هر دو در این تنگه حضور دارند به برقراری صلح، ثبات و آرامش در منطقه کمک خواهد کرد.

وی به توافقنامه امنیتی ایران و عمان که در مرداد سال 1388 بین دو کشور منعقد شد، اشاره و خاطرنشان کرد: علاوه بر همکاری های امنیتی باید توسعه مناسبات دوجانبه در همه زمینه ها بویژه همکاری های اقتصادی را گسترش دهیم و ایران می تواند در ترانزیت کالااز عمان به آسیای میانه نقش مهمی را ایفا کند. وزیر کشور همچنین در جریان سفر خود به عمان از دانشکده پلیس سلطان قابوس این کشور بازدید کرد.