آرشیو دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۴۲
اخبار خارجی
۱۶

آغاز شمارش آرا در جنوب سودان حزب عمرالبشیر: نتیجه را می پذیریم

با پایان مهلت یک هفته ای همه پرسی در جنوب سودان، کار شمارش آرا با حضور ناظران بین المللی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز شنبه در آخرین روز از برگزاری همه پرسی، دیگر خبری از صف های طولانی برای انداختن برگ رای نبود و اوضاع به حالت عادی خود در جنوب سودان برگشته بود.

همه پرسی جنوب سودان که با حمایت مستقیم آمریکا و وارد آوردن فشارهای بین المللی تحت عنوان سازمان ملل برای جدایی این منطقه ثروتمند از پهناورترین کشور قاره آفریقا در هفته گذشته برگزار شده، قرار است نتایج نهایی آن در بیست وپنجم بهمن ماه اعلام شود.

بر پایه این گزارش روز شنبه با پایان یافتن همه پرسی، کار شمارش آرا با حضور ناظران آمریکایی، سازمان ملل و ناظراتی از اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب آغاز شد و پیش بینی می شود به جدایی جنوب سودان بینجامد.

دولتمردان سودانی و مسئولان جنوب سودان که پیش از این بر پایه توافق سال 2005 همه پرسی را پذیرفته بودند، اعلام کردند آماده پذیرش نتایج آن هستند.

از سوی دیگر، «ابراهیم غندور» دبیرکل روابط سیاسی و حزب کنگره ملی سودان، در یک گفت وگوی خبری روند برگزاری همه پرسی جنوب را سالم و شفاف توصیف کرد و گفت: این حزب، نتایج همه پرسی جنوب سودان را خواهد پذیرفت.

غندور تاکید کرد: البته اعضای حزب حاکم در صورت از دست دادن بخشی از کشور خود بسیار ناراحت خواهند شد، اما از روند برگزاری آن راضی هستیم و رئیس جمهور نیز تاکید کرده است که نتایج همه پرسی را خواهد پذیرفت.

«محمد ابراهیم خلیل» رئیس کمیساریای همه پرسی نیز در یک نشست خبری اعلام کرد: بیش از 80 درصد از مجموع چهار میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در آن شرکت کرده اند.

این در حالی است که آمارهای متفاوتی در مورد ثبت رای دهندگان اعلام شده است و براساس آمار ارائه شده، جمعیت رای دهندگان در جنوب سودان به بیش از 83 درصد رسید که فقط 53 درصد از واجدین شرایط در شمال پای صندوق ها رفته بودند.

همه پرسی سودان که بزرگترین کشور آفریقایی با جمعیت 44 میلیونی است در حالی پایان یافت که 20 هزار ناظر داخلی و خارجی و 1000 خبرنگار بر روند آن نظارت داشتند.