آرشیو دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۴۲
اخبار خارجی
۱۶

نخست وزیران عراق و سوریه برای کنترل مرزها به توافق رسیدند

نخست وزیران عراق و سوریه در بغداد دیدار و درباره کنترل مرزهای مشترک توافق کردند.

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «نوری مالکی» نخست وزیر عراق در دیدار با «ناجی عطری» همتای سوری خود در بغداد بر گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی تاکید کردند.

کنترل مرزهای مشترک برای جلوگیری از ورود گروه های تروریستی به خاک عراق، احداث خط لوله انتقال نفت عراق به بندرهای جهانی از طریق خاک سوریه و فعال سازی شورای همکاری استراتژیک میان دو کشور از جمله دیگر توافقاتی است که براساس این بیانیه بین دو کشور حاصل شده است.

«عطری» در این دیدار ضمن با اهمیت خواندن جایگاه عراق در سطح منطقه و جهان بر گسترش روابط دو طرف تاکید کرد و گفت: سوریه خواستار روابط مثبت با عراق است و در عین حال امنیت این کشور را مساوی با امنیت منطقه می داند.

از سوی دیگر یک مقام مسئول در وزارت خارجه عراق در گفت وگو با خبرگزاری فارس از برنامه «هوشیار زیباری» وزیرخارجه عراق برای سفر به عربستان سعودی با هدف پیگیری وضعیت زندانیان عراقی دربند سعودی خبر داد.

براساس این گزارش، «زیباری» بنا به درخواست تعداد زیادی از اعضای پارلمان عراق و به دنبال اعدام 40 زندانی عراقی به دست جلادان سعودی طی روزهای گذشته به این سفر می رود.

این منبع آگاه همچنین افزود: وزیرخارجه عراق که طی چند روز آینده راهی «ریاض» می شود مدارک اعدام این شهروندان عراقی را که به بهانه های واهی گردن زده شده اند به مقامات سعودی نشان خواهد داد.

گفتنی است چندی پیش مقامات رسمی عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر پارلمان این کشور گفتند: بیش از 40 زندانی عراقی در دادگاه های نمایشی محاکمه و بسیاری از آنها در ملاءعام گردن زده شدند. این مقام همچنین از ربوده شدن تعدادی از شهروندان عراقی توسط سعودی ها با هدف مبادله با تروریست های سعودی خبر داد.

گفته می شود ناکامی عربستان در تاثیرگذاری بر تشکیل دولت فعلی عراق از جمله دلایل این اقدامات ریاض است.