آرشیو دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۴۲
اخبار اقتصادی
۴

مدیر مرکز مدیریت راه ها: 440 راننده اطلاعات جاده ها را گزارش می کنند

مدیر مرکز مدیریت راه ها ضمن تشریح فعالیت های این مرکز به منظور رفع مشکلات ایجاد شده ناشی از بارش برف در جاده های کشور، گفت: 440 نفر از رانندگان جاده ای نیز که در این مرکز عضو هستند اطلاعات دقیق جاده ها را در اختیار مرکز مدیریت راه ها قرار می دهند.

مسعود طبیبی در گفت وگو با فارس با اشاره به اینکه فعالیت ها در مرکز مدیریت راه ها به دو دسته کلی «اطلاع یابی» و «مدیریت و هماهنگی» تقسیم می شود، اظهار داشت: در سیستم «اطلاع یابی» سعی می شود با استفاده از روش های مختلف به سرعت وقوع وقایع جوی را شناسایی کنیم.

مدیر مرکز مدیریت راه ها ادامه داد: از جمله این تجهیزات در اختیار مرکز مدیریت راه ها برای اطلاع یابی، سامانه های هواراه (هواشناسی) است که در گردنه ها در حال نصب بوده و یا نصب شده اند؛ به عنوان مثال در ابتدا و انتهای گردنه کوهین در آزادراه قزوین - رشت سامانه هواشناسی (هواراه) به طور مرتب شرایط آب و هوایی منطقه را اعلام می کند و اگر شرایط بحرانی آب وهوایی در مسیر مورد نظر ایجاد شود به طور اتوماتیک به مرکز مدیریت راه ها اعلام می شود.

طبیبی با اشاره به اینکه در حال حاضر گشت ها حضور موثرتری نسبت به قبل در جاده ها دارند، تصریح کرد: در شرایط فعلی بارش نزولات جوی در استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک استان سردسیر گشت های زیادی فعال هستند که به طور مرتب روزانه بین 6 تا 8 ساعت در جاده ها گردش دارند و انواع وقایع رااز جمله میزان نزولات جوی را به ما اطلاع رسانی می کنند.

طبیبی تصریح کرد: در روش دیگر که شامل مشاهدات غیرمستقیم است استفاده از سامانه ها نظیر سامانه دوربین های نظارتی مرکز مدیریت راه ها است؛ در حال حاضر حدود 70 دستگاه دوربین نظارتی در سطح جاده های مناطق مختلف کشور توزیع شده اند که به کمک این دوربین ها می توان به وضعیت جاده ها پی برد.

طبیبی ادامه داد: هموطنان هرگونه عارضه ای که در جاده ها مشاهده کردند می توانند با شماره سامانه پیامک 1000141 به مرکز مدیریت راه ها اطلاع دهند که بلافاصله کارشناسان مرکز مدیریت راه ها با آنها تماس گرفته و به آنها کمک می کنند.