آرشیو سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۳۰۵۷
جهان
۶

پارلمان افغانستان بدون رئیس ماند

اعضای پارلمان افغانستان در سومین نشست خود، نتیجه انتخابات 2 روز گذشته را رد کردند و خواستار معرفی نامزدهای جدید برای انتخابات مجدد شدند. به گزارش ایرنا، آنها در نشست دیروز خود پس از رای گیری تصویب کردند که نامزدهای جدیدی برای این سمت معرفی کرده و روز چهارشنبه انتخابات برگزار کنند. مجلس نمایندگان افغانستان6 بهمن ماه (چهارشنبه هفته پیش) توسط رئیس جمهور افتتاح شد و طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری پس از دو مرحله رای گیری، رئیس جدید پارلمان به علت به حد نصاب نرسیدن آرای نامزدها انتخاب نشد.

محمد یونس قانونی و عبدالرب رسول سیاف، 2 نامزد پیروز از بین 4 نامزد تصاحب کرسی ریاست مجلس بودند که در مرحله دوم رای گیری طی روزشنبه به علت این که نتوانستند 123 رای (حد نصاب تعیین شده در قانون) را کسب کنند، به عنوان رئیس پارلمان برگزیده نشدند. این در حالی است که در قوانین مجلس نمایندگان افغانستان مفادی برای رای گیری درمرحله سوم پیش بینی نشده و قانون اساسی نیز در این زمینه چاره اندیشی نکرده است.

مجلس نمایندگان چهارشنبه هفته گذشته در حالی گشایش یافت که حدود 5 ماه افتتاح آن به علت اختلاف نظر مبنی بر رسیدگی به تخلفات انتخاباتی به تعویق افتاده بود و نمایندگان برنده فشارهای زیادی به رئیس جمهور برای گشایش مجلس وارد کرده بودند.