آرشیو چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۷۱
اخبار کشور
۳

فارین پالیسی: گزینه نظامی علیه ایران از روی میز اسرائیل حذف شده است

پایگاه اینترنتی فارین پالیسی در مقاله ای تصریح کرد: صداهایی که تا دیروز تاکید می کرد باید حتما به ایران حمله کرد دیگر در اسرائیل شنیده نمی شود.

فارین پالیسی در این مقاله که روز جمعه 29 بهمن 1389 منتشر شده می نویسد: «اشاره به ایران به عنوان خطری حیاتی یا اشاره به برنامه هسته ای این کشور به عنوان طلوع هولوکاستی دیگر، در بین مقامات اسرائیلی امری معمول بوده است اما اخیرا ما در سفری تحقیقی به اسرائیل با کمال تعجب، نگرانی کمتری را دراین باره حس کردیم. هیچ مقامی درباره آستانه ای که از آن پس برنامه هسته ای ایران توقف ناپذیر خواهد بود و پیش از این یک سال ذکر می شد سخن نمی گفت».

فارین پالیسی در ادامه با اشاره به اینکه اسرائیلی ها «حریم» و «عملیات مخفی» را گزینه های بهتری برای مقابله با ایران می دانند، نوشت: «بخت حملات اسرائیل در هشت ماه آینده بسیار کم است».

به گزارش این پایگاه اینترنتی ایجاد زمان برای آنچه «جنبش سبز» خوانده می شود را یکی از اهداف تغییر استراتژی اسرائیل برشمرد و نوشت: «اسرائیل عقیده دارد افزایش افق زمانی درها را برای تغییر رژیم ایران به دست معترضان فراهم کند».

اگرچه صهیونیست ها تلاش می کنند حذف شدن گزینه نظامی از سبد گزینه هایشان در مقابل ایران را به موفقیت گزینه های جدید مانند عملیات مخفی و تحریم ها نسبت بدهند ولی کارشناسان عقیده دارند هیچ کس بهتر از اسرائیلی ها به این نکته واقف نیستند که گزینه هایی مانند تحریم و عملیات اطلاعاتی هیچ تاثیری بر ایران نداشته است. با وجود اعمال سنگین ترین تحریم ها علیه ایران در یک سال گذشته برنامه اتمی ایران هر روز پیشرفت بیشتری کرده است. علاوه بر این، ویروس استاکس نت هم به اعتراف یوکیا آمانو مدیرکل آژانس و موسسه علوم و امنیت بین المللی هیچ تاثیری بر روند غنی سازی در ایران نداشته است. در نتیجه حذف گزینه نظامی بیش از هر چیز ناشی از یقین صهیونیست ها به ناتوانی از اجرای آن است تا اینکه به موفقیت بقیه گزینه ها مربوط باشد.