آرشیو چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۸۹
اخبار کشور
۳

رشد 12 درصدی مبادلات اقتصادی ایران و دوبی به رغم تحریم ها

یک مقام اقتصادی دوبی از رشد12 درصدی مبادلات اقتصادی دوبی و ایران طی سال گذشته به رغم تحریم ها خبرداد.

احمد بوتی مدیرکل گمرکات دوبی به خبرگزاری رویترز گفته است: «حجم روابط تجاری بین دوبی و جمهوری اسلامی ایران در سال 2010 میلادی به 27 میلیارد درهم رسید که در مقایسه با سال 2009 میلادی به میزان حدود 12 درصد رشد داشت.»

وی پیش بینی کرد که حجم روابط تجاری بین دو طرف در سال میلادی کنونی نیز به همین اندازه افزایش پیدا کند.

مارتینا فوکس در گزارشی برای خبرگزاری رویترز از دوبی که در روز سه شنبه 24 اسفند 1389 (15 مارس 2011) داده های گمرکی نشان می دهد که ایران دومین کشوری است که از صادرات دوباره کالااز دبی بهره مند می شود. این کشور 17 درصد صادرات مجدد کالای دوبی را به خود اختصاص داده است. عراق با پنج درصد جایگاه دوم را دارد.

مطابق این گزارش مدیرکل گمرکات دوبی اطمینان داده است که هیچ کالای ممنوعه ای به ایران صادر نمی شود.

اظهارات مدیرکل گمرکات دوبی نشان دهنده آن است که آمریکا در متقاعد ساختن کشورهای پیرامون ایران به کاهش مبادلات تجاری با ایران کاملاناموفق بوده است. تحلیل گران در آمریکا بارها گفته اند که تا تحریم ها توسط همسایگان ایران اجرا نشود انتظار موثر بودن آنها بیهوده است.

ترکیه نیز در سال 2010 حجم مبادلات تجاری خود با ایران بویژه در بخش انرژی را به نحو چشمگیری افزایش داده و مطابق اعلام مقام های دو کشور در سال 2011 حجم این مبادلات به 30 میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

بنا بر این گزارش شاید به همین دلایل باشد که استوارت لوی مسئول پروژه تحریم ایران از وزارت خزانه داری آمریکا استعفا داد و جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی این کشور روز پنج شنبه 19 اسفند گفت آمریکا باید به جای تحریم ایران روابط اقتصادی خود با آن را گسترش بدهد.