آرشیو چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۸۹
دانش و پژوهش
۷

گیاهان آلرژی می آورند

متخصص ایمونولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مبتلایان آلرژی با توجه به آغاز فصل بروز این بیماری لازم است گیاهان آپارتمانی را در فاصله دوری از خود نگهداری کنند.

«فروزان کریمی» افزود: بیماری آلرژی یک بیماری خودایمن است که در آن بدن به مواد گوناگون از جمله گیاهان، گرده گل ها و مواد غذایی واکنش نشان می دهد.

وی ادامه داد: شیوع بیماری آلرژی در ماه های فروردین و اردیبهشت به اوج خود می رسد.

این متخصص ایمونولوژی اظهار داشت: درمان آلرژی یک درمان علامتی است به آن معنا که فقط با معین کردن عامل بروز بیماری می توان علایم آن را کاهش داد و کنترل کرد.

کریمی، آب ریزش بینی و چشم، خارش مخاط چشم و سرفه های مکرر را از علایم آلرژی برشمرد و گفت: اغلب مبتلایان آلرژی با تایید پزشک متخصص از داروهای ضداحتقان و حساسیت استفاده می کنند.

وی خاطر نشان کرد: برخی افراد نیز علایم میان آلرژی و سرماخوردگی را با یکدیگر اشتباه می گیرند و برای تشخیص دقیق این دو بیماری باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

این استاد دانشگاه گفت: تب، سردرد، عفونت و گلودرد از نشانه های سرماخوردگی است در حالی که آلرژی، تب ندارد.

کریمی افزود: افرادی که به آلرژی های فصلی گذرا مبتلامی شوند بهتر است از داروهای مورد تایید پزشک استفاده کنند اما افرادی که مبتلابه آلرژی مزمن هستند و این بیماری، کیفیت زندگی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد باید با مراجعه به کلینیک های مخصوص از واکسن های این بیماری استفاده کنند.

وی به مبتلایان آلرژی توصیه کرد از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزند.