آرشیو شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰، شماره ۴۷۹۷
ایران اقتصادی
۷

افزایش نرخ دیات آسیب جدی به دنبال دارد

معاون بین الملل و اتکایی بیمه ایران گفت: افزایش نرخ دیات بطور یقین آسیب های جدی به دنبال دارد که مهمترین آن افزایش هزینه های بیمه گذاران خرد و کلان است.

بهمن لامعی در گفت و گو با ایرنا افزود: حداقل دیه برای سال جاری در ماه های عادی 900 میلیون ریال و در ماه های حرام یک میلیارد و 200 میلیون ریال پیش بینی شده است. وی با اشاره به آسیب های ناشی از افزایش نرخ دیه گفت: این امر موجب افزایش هزینه های بیمه گذاران خرد و کلان می شود. لامعی ادامه داد: همچنین عدم پیش بینی حوزه های مالی و بودجه ریزی برای این افزایش و کسری بودجه موضوع هایی قابل توجه است که در صورت افزایش تعرفه های فروش بیمه نامه پس از افزایش احتمالی نرخ دیات، افزایش می یابد.

وی همچنین با اشاره به افزایش هزینه های ناوگان ترابری زمینی گفت: به دنبال افزایش نرخ دیات هزینه های ترابری بطور یقین صددرصد افزایش خواهد یافت. به گفته این مقام مسئول، همچنین نگرانی و آسیبهای روانی و اجتماعی برای آحاد جامعه به علت کمبود منابع مالی برای جبران هزینه های خرید بیمه نامه های جدید افزایش می یابد. وی ادامه داد: افزایش شبکه های سازماندهی شده برای تشکیل پرونده های صحنه سازی شده و عمومی برای دریافت دیات غیرقانونی از شرکت های بیمه و به شکل تقلبی در اثر افزایش احتمالی نرخ دیات و سیر صعودی تخلفات در امور بیمه های اتومبیل برای سوء استفاده از منابع مالی شرکت های بیمه از دیگر تبعات افزایش قیمت دیات است.

معاون بین الملل و اتکایی بیمه ایران، افزایش تعرفه های فروش بیمه نامه های اتومبیل و تحمیل شدن افزایش قیمت بر مردم و احتمال ورشکستگی برخی از شرکت های بیمه را به دنبال افزایش قیمت دیات پیش بینی کرد. لامعی گفت: همچنین همزمانی افزایش احتمالی نرخ دیات با افزایش نرخ تخلفات رانندگی موجبات آسیبهای روانی و اجتماعی را در اذهان عمومی افزایش می دهد.