آرشیو دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۱۵۷
ایران
۱۵

آلودگی آب شهر پلدختر ناشی از مواد نفتی دوران جنگ است

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، آلودگی آب آشامیدنی شهر پلدختر به مواد نفتی را ناشی از نشت خطوط لوله نفت نمی داند و معتقد است این آلودگی احتمالی می تواند مربوط به دوران جنگ تحمیلی باشد.

این اظهارات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در پاسخ به درج خبری تحت عنوان «آب آشامیدنی با طعم نفت در پلدختر» به نقل از خبرگزاری مهر در روزنامه جام جم مطرح شده است.

روابط عمومی شرکت در جوابیه خود آورده است: با توجه به این که مرکز انتقال نفت شهدای تنگ فنی در طول سال های جنگ تحمیلی حدود 52 بار مورد حملات هوایی هواپیماهای بعثی عراق قرار گرفت، سفره های زیرزمینی آب چشمه های حاشیه این مرکز دچار آلودگی شد، لذا این منطقه در طول بیش از 20 سال بعد از جنگ تحمیلی اقدامات موثر و بی وقفه ای در جهت کاهش و رفع آلودگی آب چشمه های مجاور مرکز تنگ فنی و همچنین تامین آب شرب روستاییان حاشیه آن کرده است.همین طور حدود 8 سال قبل پس از احداث 2 حلقه چاه آب مناسب در 3 کیلومتری مرکز تنگ فنی و بهره برداری از آن، یک انشعاب 2 اینچ مجزا جهت مصرف آب شرب روستاهای شهدای تنگ فنی و سراب رجب اختصاص یافته که در سال های گذشته بدون هیچ دغدغه ای از آن استفاده کرده اند. از سوی دیگر، حوضچه های جداکننده آب از نفت در مجاورت چشمه ها برای استفاده آب این چشمه ها در مصارف کشاورزی و... احداث شده است.

در ادامه این جوابیه آمده است: به منظور اطمینان از عدم نشتی، حدود 10 سال قبل 33 کیلومتر از خط لوله 30 نفت خام اهواز ری منتهی به مرکز انتقال نفت شهدای تنگ فنی تعویض و مورد بهره برداری قرار گرفت.در حال حاضر نیز هیچ گونه مواد نفتی از خطوط لوله یا مرکز انتقال نفت شهدای تنگ فنی به زمین نشت نداشته و آلودگی احتمالی مربوط به دوران جنگ تحمیلی است.