آرشیو چهارشنبه ۸ تیر ۱۳۹۰، شماره ۱۹۹۶۲
دانش و پژوهش
۷

کنترل لرزشهای سالمندی با یک سبد میوه

پارکینسون یک اختلال سیستم مرکزی اعصاب است که فرد مبتلارا دچار مشکلات رفتاری و ادراکی می کند که درمراحل پیشرفته وی را به جنون می کشد.

به گزارش شبکه ایران، از هر 500 نفر یک نفر به پارکینسون مبتلامی شود و این بیماری درسنین 50 سالگی به بالاشیوع بیشتری دارد. اما ظهور این بیماری درسنین زیر 40 سال به ندرت گزارش شده است.

افراد مبتلابه پارکینسون به علت مرگ بعضی از سلول های عصبی مغز با کمبود ترشح «دوپامین» روبه رو شده و در انجام فعالیتها و تحرک روزمره شان با مشکل مواجه می شوند. پارکینسون به خودی خود موجب مرگ افراد نمی شود اما علائم آن شامل لرزش، سفتی عضلات و ناتوانی درحرکت دست خطرآفرین است.

علائم دیگر پارکینسون خستگی، درد، افسردگی و یبوست است که با تشدید علائم وپیشرفت بیماری فرد از منظر روانی نیز بیشتر تحت فشار قرار می گیرد. علت مرگ سلول های عصبی مغز هنوز برای پزشکان ناشناخته است. همین طور درمان قطعی برای آن نیز وجود ندارد. ترکیب دارو، فیزیوتراپی و گاه عمل جراحی به کاهش علائم آن کمک می کند.

در جدیدترین تحقیقات، دانشمندان دریافتند مواد غذایی حاوی ترکیبات «فلاونوئید» ممکن است باعث کاهش علائم پارکینسون شود. «فلاونوئید» نوعی آنتی اکسیدان است که درمیوه ها و سبزیجاتی مانند انواع توت، سیب و مرکبات به وفور یافت می شود و در واقع ترکیبی از ویتامین ب و پروتئین کیترین است.

محققان دریافتند افرادی که در رژیم غذایی خود از میوه ها و سبزیجات حاوی فلاونوئید، به خصوص سیب مرکبات مخصوصا پرتقال و گریپ فروت، انواع توت و همچنین شکلات استفاده می کنند، در علائم بیماری شان بهبودی قابل توجهی مشاهده می شود.