آرشیو پنجشنبه ۱۳ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۱۹۴
فرهنگ و هنر
۵

مسابقه قرآنی 1445

متن زیر خلاصه ای از مفاهیم و پیام سوره مبارکه انفال است که علاقه مندان می توانند ضمن بهره مندی از سفره الهی این سوره مبارکه در مسابقات طرح قرآنی 1445 که توسط شبکه قرآن و معارف سیما و برخی مراکز و نهادهای قرآنی و رسانه ای کشور برگزار می شود، شرکت کنند و از هدایای ارزشمند آن شامل کمک هزینه سفر عمره، کمک هزینه سفر عتبات، کمک هزینه سفر مشهد مقدس و... بهره مند شوند.سوال مسابقه کتبی تشریحی طرح، درباره 5پیام عبادی، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی این سوره است که علاقه مندان می توانند برای شرکت در مسابقه از طریق صندوق پستی 1445 19395، شماره تلفن 22040001 (20 خط)، شماره مسابقه پیام کوتاه 300001445، پایگاه اطلاع رسانی http: //1445. irib.ir و نشانی الکترونیکی اقدام کنند. همچنین شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت برداشت های مخاطبان ارجمند خواهد بود.

نکته ها، درس ها و پندهای سوره مبارکه انفال

آیه 52: کفر و لجاجت، برای بعضی عادت و خصلت شده و در این صورت عذاب نازل می شود. همه نزد خداوند یکسانند و اگر راه انحراف و کفر را بروند، کیفر می بینند. گناه سبب قهر الهی است. گناه زمینه مشکلات و سختی هاست هم در این دنیا و هم در آخرت.

این آیه به یک سنت همیشگی الهی درباره اقوام و ملت ها اشاره دارد؛ بنابر این، نابودی مشرکان در جنگ بدر، یک واقعه استثنایی نیست، بلکه در طول تاریخ هر گروهی که در برابر حق صف آرایی کند، چنان سرنوشت شومی خواهد داشت. نمونه بارز آن در تاریخ، هلاکت فرعونیان است.

انسان ها دارای نقطه مشترکی هستند و آن این که همگی مخلوق خدایند و رحمت واسعه الهی، شامل حال همه آنان است؛ اما همان گونه که رحمت خدا از ابتدا همه بندگان را شامل می شود، ایمان، کفر انسان ها، گناه و ثواب آنان در تداوم رحمت الهی و بهره مندی از عوامل حیات یا گرفتاری در سقوط و هلاکت موثر است. این نکته یک سنت الهی و یک نظام قانونمند حاکم بر جهان است و جلوه ای از عدل و حکمت خداوند را نشان می دهد.