آرشیو پنجشنبه ۱۳ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۱۹۴
اقتصادی
۴

بانک های خارجی فقط یک درصد به سپرده های ما سود می دادند

انتقال منابع ارزی به داخل کشور، سرمایه بانک ها را افزایش داد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با انتقال بیش از 10 میلیارد دلار منابعی که بانک های خارجی فقط یک درصد سود به آن می دادند، سود قابل توجهی نصیبمان شد.

بهمنی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر افزود: هنگام اجرای این تصمیم، عده ای بر ما خرده گرفتند؛ اما ثابت شد که این اقدام به نفع اقتصاد کشور است.

وی افزود: با سپردن این منابع به بانک ها، سرمایه آنها افزایش یافت و توان تسهیلات دهی آنها بویژه برای تولید بیشتر شد و هم سرعت و اجرای طرح هایی که معطل منابع بودند، رونق گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین به رویکردهای بسته سیاستی و نظارتی امسال در حمایت از تولید و اشتغال اشاره کرد و گفت: امسال 37 درصد منابع برای بخش تولید، 25 درصد برای بخش مسکن، 20 درصد برای بخش کشاورزی و حدود 10 درصد منابع هم برای بخش بازرگانی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: انتظار می رود بخش های تولیدی نیز کالاهای باکیفیت تولید کنند تا ضمن افزایش رویکرد مردم به خرید کالاهای ساخت داخل، از خروج بی رویه ارز نیز جلوگیری شود.

بهمنی تصریح کرد: توجه به این رویکرد، افزایش اشتغال و کاهش بیکاری را نیز در پی خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که منابع غنی کشور آن را در ردیف کشورهای ثروتمند قرار داده است، گفت: در بودجه امسال، قیمت نفت 5/81 دلار دیده شد؛ اما در ماه های اخیر نفت را با قیمت بیش از 110 دلار فروختیم و مازاد آن، منابع قابل توجهی را نصیب کشور کرده است.