آرشیو دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۴۷
صفحه اول
۱

قاسمی: ایران در پروژه های نفتی هیچ نیازی به شرکت های خارجی ندارد

دعوت وزیر نفت از شرکت های خارجی برای بازدید از پارس جنوبی

وزیر نفت با اعلام این که استقبال از شرکت های خارجی برای حضور در پروژه های نفتی دلیل ناتوانی ایران نیست، از آغاز توسعه اولین بلوک نفتی پارس جنوبی در این هفته خبر داد.

به گزارش ایسنا، رستم قاسمی در مورد مهلت 2 ماهه وزارت نفت به شرکت نفت ملی ایران برای مشخص کردن وضعیت لایه های نفتی پارس جنوبی نیز اظهار کرد: توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی به دلایلی با تاخیر مواجه شد؛ اما قرار است کار توسعه یکی از بلوک هایی که تکلیف قرار دادش مشخص شده است، از همین هفته شروع شود.

قاسمی همچنین برداشت 450 هزار بشکه ای قطر از لایه های نفتی میدان گازی پارس جنوبی را تایید کرد و افزود: وضعیت توسعه سایر بلوک های لایه نفتی پارس جنوبی نیز باید طی 2 ماه آینده تعیین تکلیف شود. دیروز برخی رسانه ها به نقل از وزیر نفت خبر از آغاز برداشت از این لایه نفتی تا 2 ماه آینده را داده بودند که ظاهرا وی اظهارات خود را اصلاح کرده است.

او در مورد برگزاری نشست سران کشور های تولید کننده گاز نیز گفت: این نشست آذرماه با حضور تمام اعضا تشکیل خواهد شد و ایران نیز در این جلسه حضوری جدی خواهد داشت.

به گفته وی، محور های اجلاس سران کشور های تولید کننده گاز پیرامون قیمت، فروش و تولید گاز خواهد بود.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت گاز برای صادرات عادلانه است یا خیر تاکید کرد: قیمت های صادراتی گاز قیمت های خوبی است.

وزیر نفت در مورد این ادعای شرکت های نفتی آمریکایی مبنی بر این که صنعت نفت ایران بدون کمک آنها نمی تواند روی پای خود بایستد، از شرکت های نفتی معتبر دنیا دعوت کرد که از پیشرفت فاز های پارس جنوبی دیدن کنند.

وی در مورد استقبال ایران از شرکت های خارجی برای حضور در پروژه های نفتی نیز یادآور شد: با توجه به دیپلماسی انرژی از حضور و سرمایه گذاری کشور های مختلف در پروژه های نفتی استقبال می کنیم؛ اما این به این منظور نخواهد بود که ما در اجرای پروژه های نفتی ناتوانیم.

وی در ادامه تاکید کرد: ایران امروز در پروژه های نفتی، هیچ نیازی به شرکت های نفتی خارجی ندارد؛ اما اگر آنها برای حضور در این پروژه ها تمایل دارند، ما نیز از آنها استقبال خواهیم کرد.