آرشیو سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۴۵
اخبار اقتصادی
۴

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس: هر 6ماه یک فاز پارس جنوبی وارد مدار تولید می شود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که به طور قطع در سال 94 همه فازهای پارس جنوبی تکمیل می شوند، افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده از مهرماه امسال تا مهر سال 94 هر شش ماه یک فاز پارس جنوبی را وارد مدار خواهیم کرد.

موسی سوری در گفت وگو با شانا، با بیان این که از مهرماه امسال تا مهرماه 94 هر 6 ماه یکبار یک پالایشگاه گاز به مدار تولید کشور اضافه شود، افزود: امسال با به مدار آمدن پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، 30 میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور اضافه خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: سال 91 با به مدار آمدن پالایشگاه های فازهای 17، 18 و 12 پارس جنوبی، 100 میلیون مترمکعب، سال 92 با به مدار آمدن پالایشگاه فازهای 13، 22 و 24، پارس جنوبی 100 میلیون مترمکعب و سال 93 نیز با بهره برداری از مجموعه فازهایی که 35 ماهه توسعه می یابند، 200 میلیون مترمکعب به تولید گاز افزوده خواهد شد.

سوری با بیان این که در سال 94 همه فازهای پارس جنوبی تکمیل می شود، افزود: سال 1394 نیز سال تکمیل ظرفیت های تولید پارس جنوبی و وارد مدار شدن آخرین فاز یعنی فاز 11 است.

وی گفت: برای بهره برداری از فازهای 35 ماهه عسلویه، باید سالانه 15 میلیارد دلار طی 4 سال متوالی تزریق شود که براساس محاسبات مهندسی که منطق ریاضی پشت سر خواهد دارد، عملی شدن این وعده امکان پذیر است.

وی افزود: متاسفانه برخی از مجریان، تحریم ها را دلیل عقب ماندگی در اجرای فازها عنوان می کنند این در حالی است که تحریم ها فقط در مکانی تاثیرگذار است که مدیریت خوبی صورت نگیرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: از این پس مجریان نمی توانند برای تاخیر در اجرای فازها تحریم را بهانه کنند، زیرا توانایی متخصصان داخلی به حدی رسیده که بتوانند تحریم ها را دور بزنند.

به گفته سوری افزایش هزینه ها نیز باعث تاخیر در اجرای پروژه ها نمی شود زیرا وزیر نفت با جدیت پیگیر این مسئله هستند و برای امسال نیز تاکنون مشکلی از این نظر نبوده است.

وی افزود: عزم وزارت نفت برای توسعه پارس جنوبی جدی است اگر باور «ما می توانیم» را جدی بگیریم می توانیم توسعه 35 ماهه پارس جنوبی را اجرایی کنیم.