آرشیو سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۴۵
اخبار خارجی
۱۶

رقیب انتخاباتی سارکوزی هفته آینده مشخص می شود

انتخابات درون حزبی سوسیالیست های فرانسه برای تعیین نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012، به دور دوم کشیده شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حزب سوسیالیست فرانسه برای نخستین بار به سبک آمریکایی ها رای گیری مقدماتی برگزار کرد. در این رای گیری که حدود 5/2 میلیون نفر از هواداران حزب سوسیالیست شرکت کرده اند، «فرانسوا اولاند» بیشترین رای را آورد و اگر وی بتواند در دور دوم نیز پیروز شود، رقیب سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2012 خواهد بود. اولاند 39 درصد آراء را به خود اختصاص داد و پس از وی خانم مارتین اوبری دبیر اول پیشین حزب سوسیالیست و شهردار کنونی شهر «لیل» در جایگاه بعدی قرار دارد. «سگولن رویال» رقیب پرادعای سارکوزی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2007 تنها توانست حدود هفت درصد آرا را به خود اختصاص دهد.

اولاند می توانست در صورت کسب 50 درصد آرای ماخوذه، حد نصاب لازم را کسب کرده و در مرحله اول انتخابات، نامزدی خود را برای رقابت با سارکوزی در انتخابات سال 2012 میلادی فرانسه قطعی کند. انتخابات مرحله دوم درون حزبی سوسیالیست ها برای تعیین نامزد واحد شرایط و محبوب هواداران حزبی، یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

به اعتقاد کارشناسان، سوسیالیست ها احتمالا در انتخابات 2012 پیروز می شوند، زیرا آنها در انتخابات پارلمانی سال جاری فرانسه، بیشترین کرسی را به خود اختصاص داده اند.