آرشیو چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۰، شماره ۴۹۲۴
بین الملل
۶

دیکتاتور لیبی در مکانی مخفیانه دفن شد

جسد معمر قذافی سحرگاه دیروز در منطقه ای نامعلوم در صحرای لیبی دفن شد.

به گزارش خبرگزاری ها، بنابر تصمیم شورای انتقالی ملی لیبی جسد دیکتاتور سابق این کشور بر خلاف خواسته قبیله وی و وصیت او، در نقطه ای نامعلوم در صحرای لیبی به خاک سپرده شد. یک مسئول شورای ملی انتقالی لیبی چند روز پیش اعلام کرده بود تنها چهار شاهد در مراسم تدفین قذافی حضور خواهند داشت و همگی آنان قسم خواهند خورد که محل دفن قذافی و پسرش معتصم را هرگز فاش نکنند. شورای ملی انتقالی لیبی دیروز اعلام کرد سیف الاسلام قذافی پسر متواری حاکم مخلوع لیبی در نزدیکی مرز نیجر و الجزایر به سر می برد و قصد فرار از کشور را با یک گذرنامه جعلی دارد. به گفته مقام مزبور، عبدالله السنوسی رئیس سابق سازمان اطلاعات لیبی در توطئه فرار مشارکت دارد.

نخستین اختلاف غرب و انقلابیون لیبی بر سر ارزش های اسلامی

موضعگیری رهبران انقلاب لیبی درباره ضرورت اجرای قوانین اسلام، محافل غرب را به عکس العمل منفی واداشت، به گونه ای که برخی ناظران از بیانیه سران اروپا در حمایت از جریان لائیسم لیبی به عنوان نخستین اختلاف آنها با انقلابیون تعبیر کردند. وزیر امور خارجه فرانسه درباره اعمال شریعت اسلامی در لیبی هشدار داد و اعلام کرد فرانسه درباره رعایت ارزش های دموکراتیک هوشیار خواهد بود. آلن ژوپه گفت: ما هوشیار خواهیم بود برای این که ارزش هایی که ما در کنار مردم لیبی از آن دفاع کردیم، مورد احترام قرار گیرند. برای ما این موارد کاملا اساسی است و ما به مردم لیبی اعتماد داریم که در این مسیر حرکت خواهند کرد. این اختلاف زمانی شروع شد که مصطفی عبدالجلیل رئیس شورای انتقالی گفت: قوانین مخالف اسلام لغو خواهد شد.

مرگ 150 نفر در انفجار مخزن سوخت در سرت

لیث محمد یکی از فرماندهان شورای ملی انتقالی لیبی اعلام کرد بیش از یکصد نفر بر اثر انفجار دوشنبه شب در یک مخزن سوخت در شهر سرت کشته و دست کم 50 نفر دیگر زخمی شده اند.