آرشیو پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۹۰
جامعه
۱۷

57 درصد زندانیان در بدو ورود معتادند

رئیس سازمان زندان های کشور گفت: 57 درصد ورودی های جدید زندان ها در بدو ورود آزمایش اعتیادشان مثبت است.

به گزارش فارس، غلامحسین اسماعیلی اظهار کرد: ما از تمام زندانیان از جمله تصادفی ها، ترک نفقه ای ها، قاچاقچیان مواد مخدر و دیگر موارد در بدو ورود آزمایش اعتیاد می گیریم که متاسفانه معدل ورودی های جدید به زندان ها بر طبق آزمایش هایی که از آنها صورت می پذیرد نشان دهنده 57 درصد مثبت بودن جواب آزمایش آنهاست.

وی با بیان این که موادفروشان و قاچاقچیان مواد، کمتر به اعتیاد مواد مخدر مبتلاهستند، افزود: این امر را می توان در کشور افغانستان که تولید کننده اول مواد مخدر است و کمترین استفاده مواد مخدر در آنجاست، مشاهده کرد.

اسماعیلی به برنامه های مختلف سازمان زندان های کشور از جمله سم زدایی و برنامه نگهدارنده معتادان با متادون در زندان ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 182 هزار نفر در زندان ها درمان های نگهدارنده متادون را دریافت می کنند.

رئیس سازمان زندان های کشور همچنین به برنامه های کنترل و پیشگیری رفتارهای جنسی برای مقابله با بیماری ایدز اشاره کرد و گفت: از جمله این برنامه ها ایجاد اتاق های شرعی بین زندانیان و خانواده هایشان و دسترسی به وسیله های پیشگیری و همچنین آموزش به همسران زندانی و ارائه مرخصی های مکرر برای آنهاست.

اسماعیلی با بیان این که در این راستا همکاری هایی برای برپایی پایگاه های (دیده ور) با کمک وزارت بهداشت در زندان ها صورت می گیرد، گفت: هر سال در یک نوبت 250 تا 400 نمونه خون بدون نام و نام خانوادگی تهیه می شود تا در زمینه چگونگی آخرین وضعیت شیوع بیماری ایدز بررسی های لازم صورت پذیرد.

وی به آمار 1/1 درصدی بیماری ایدز در زندان ها که در سال 81، 8/3 درصد بود اشاره کرد و گفت: این آمار کاهش بیماری HIV در زندان ها بیانگر موفقیت های تمام دست اندرکاران عرصه بهداشت و درمان کشور در زندان هاست.