آرشیو پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۹۰
اقتصادی
۴

خاموشی: ما در وزارت نفت غریبه ایم

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان این که مزیت اوراق مشارکت برای پروژ ه های نفتی بیش از اوراق سلف است از عدم حضور و فعالیت بخش خصوصی در تجارت نفت گله کرد.

به گزارش فارس، علینقی خاموشی دیروز در نهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در برابر مدیران وزارت نفت که در این جلسه حضور یافته بودند، گفت: می خواهم با مسوولان وزارت نفت درد دل کنم. با وجود آن که حدود 4 سال از ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی سپری شده است، کوچکترین اقدامی برای شکل گیری تجارت نفت توسط بخش خصوصی صورت نگرفته است. ما در وزارت نفت غریبه ایم.

وی افزود: درزمان مرحوم نوربخش نیز در مقطعی نسبت به عرضه اوراق مشارکت با نرخ بهره 15 درصد اقدام کردند که بارها در شورای پول و اعتبار اعلام کردیم این طرح شکست می خورد اما گفتند آزمایشی است. این اوراق حتی پس از 3 روز در بازار به فروش نرفت، بنابراین مجبور شدند نرخ سود آن را از 15 درصد به 17 درصد افزایش دهند که مورد استقبال واقع شد. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: در کشوری مانند روسیه بخش خصوصی به عنوان صاحبان نفت، آن را در دنیا عرضه می کنند. در قطر نیز فروش گاز در دست فعالان اقتصادی این کشور است؛ اما در ایران، تصور می کنیم که وزارت نفت، حلال تمام مشکلات است.

خاموشی خطاب به مسوولان وزارت نفت، این پرسش را مطرح کرد که چرا پروژه های نفتی از اساس به بخش خصوصی واگذار نمی شود؟

وی با تاکید بر این که طرح فروش سلف نفتی با شکست مواجه می شود، گفت: این طرح، فاقد توجیه اقتصادی است و فعالان اقتصادی به جای انباشت 4 ساله سرمایه های خود در این طرح، می توانند اوراق مشارکت خریداری کنند و بانک نیز سود آن رابه روز و با بهره 17 درصد پرداخت می کند.