آرشیو شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۹۵
حوادث
۱۵

قدیمی ترین تکیه مازندران درحال فرو ریختن است

تکیه فیروزکلاروستایی به همین نام در آمل به عنوان یکی از قدیمی ترین تکیه های مازندران، بر اثر بی توجهی مسوولان رو به تخریب است.

به گزارش مهر، تکیه فیروزکلاکه نمونه خوبی از یک تکیه دوره قاجار بوده، اکنون به دلیل عدم توجه لازم به آن بنا در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

قسمتی از دیوار سمت غربی این بنای با ارزش تاریخی و مذهبی، به دلیل این که در معرض باد و باران غربی قرار داشته، فرو ریخته است.

تکیه فیروزکلای آمل در وسط این روستا قرار داشته و با پلان مستطیل، مانند اکثر تکایای منطقه بوده، سقف بنا چوبی و شیر سر که از داخل دارای نقاشی های روی چوب است.

این تکیه قدیمی با گچبری های ظریف دارای یک در ورودی و یک سر بخاری و 12 طاقچه بالای طاقچه های کتیبه ای از اشعار محتشم کاشانی است گچبری شده و بالای هر طاقچه یک رف است.3 ستون چوبین با 3 سرستون بسیار ظریف جلوی بنا و دیوار بنا از خشت خام و چینه پوشیده شده است.

بام بنا سفال پوش است که در میان کتیبه ها، تاریخ ساخت بنا را نشان می دهد که بر اثر گذشت زمان تاریخ آن رنگ رخسار بربسته است.

تکیه فیروزکلادر اسفند 83 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، تکیه فیروزکلای آمل را یکی از بناهای باارزش و آن را یک بنای فرهنگی و مذهبی منحصربه فرد خواند و گفت: متاسفانه قسمتی از این بنای تاریخی در سال های اخیر بر اثر بی توجهی در حال تخریب است.

سعید سلیمانی با بیان این که میراث فرهنگی استان باید هرچه سریع تر نسبت به حفظ، احیا و مرمت تکیه فیروزکلای آمل وارد عمل شود، افزود: قدمت این بناهای تاریخی به دوران قاجار برمی گردد و باید هرچه سریع تر برای مرمت و بازسازی آن از سوی میراث فرهنگی مازندران اعتبار لازم اختصاص داده شود.