آرشیو یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۹۳
اخبار خارجی
۱۶

خارجی های مقیم فرانسه صاحب حق رای شدند

با تصویب سنای فرانسه، خارجیان مقیم این کشور، صاحب حق رای شدند.

به گزارش ایرنا، مجلس سنای فرانسه که هم اکنون اکثریت آن در دست نمایندگان جناج چپ این کشور است با تصویب لایحه اعطای حق رای به خارجیان، نخستین پیروزی خود را در مقابل حزب دست راستی حاکم رقم زد.

این لایحه با 173 رای موافق و 166 رای مخالف در حالی به تصویب سناتورهای فرانسوی رسید که «نیکلاسارکوزی» رئیس جمهور فرانسه، اخیرا مخالفت خود را با اعطای حق رای به خارجیان در چند ماه مانده به انتخابات اعلام کرده بود.

براساس این گزارش، این لایحه جنجالی در حالی به تصویب سنای فرانسه رسید که موضوع آن از چندی پیش، زمینه ساز رویارویی نمایندگان جناح راست و چپ این کشور شده بود.

این گزارش حاکی است: لایحه حق اعطای رای به خارجیان، همواره طی سه دهه اخیر مورد توجه جناح چپ فرانسه بوده و طی این مدت نیز به دلیل در اقلیت قرار داشتن نمایندگان در سنای این کشور از امکان به تصویب رسیدن برخوردار نشده است.از سوی دیگر، «فرانسوا فیون» نخست وزیر فرانسه اخیرا طی سخنانی در برابر نمایندگان درصدد برآمد تا آنها را از تصویب این لایحه منصرف کند، اما سناتورهای فرانسوی با هو کردن فیون وی را جواب کردند.«کلود گئان» وزیر کشور فرانسه نیز ضمن انتقاد از احزاب چپ به دلیل طرح موضوع در شرایط بحران مالی کشور گفت: این لایحه اولویت اول فرانسه در زمان حاضر نیست. احزاب سوسیالیست، کمونیست و سبز فرانسه، دولت و حزب حاکم را متهم می کنند که در تلاش است تا با محروم کردن خارجیان از امکان رای دادن، آرای حدود 20 درصدی جبهه ملی راست افراطی را در مرحله دوم انتخابات آینده ریاست جمهوری فرانسه به نفع خود تمام کند.