آرشیو یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۵۹
فرهنگ و هنر
۹

گشتی در لابه لای تمرینات 120 گروه نمایشی در تهران و ایران

تنفس تئاتری ها در هوای معطر فجر

ایلیا آریایی نژاد

120 گروه تئاتری، این روزها تمرینات مداومی را در سالن های سطح شهر تهران و فضاهای تمرینی سراسر کشور شروع کرده اند.

به گزارش، سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با رویکردی متفاوت و با بها دادن به نسل ها و ظرفیت های حداکثری تئاتر ایران گام در مسیری تازه می نهد.

45 گروه در بخش نگاه ویژه و 38 کارگردان در بخش چشم انداز تمرینات فشرده و منظمی را سپری می کنند. 12 کارگردان شاخص مناطق ایران نیز که برگزیده جشنواره های مختلف بوده اند، خود را برای سی امین جشنواره تئاتر فجر آماه می کنند. این در حالی است که گروه های تمرینی بخش نگاه نو متشکل از 24 کارگردان درگیر آماده سازی گروه خود هستند. سی امین جشنواره تئاتر فجر در حالی قطار پرشتاب خود را از ایستگاه های مختلف بخش ها و آثار عبور می دهد که با ابراز نظرهای بزرگان تئاتر همراه است.

داود رشیدی در گفت و گو با پایگاه رسمی اطلاع رسانی سی امین جشنواره تئاتر فجر؛ دوام این جشنواره را در سه دهه گذشته، مرهون نقاط مثبت آن دانست و گفت: «نمی توان گفت در این سال ها جشنواره فجر کاستی نداشته اما بدون شک، اگر برخورد هنرمندان و مدیران با این جشنواره حرفه ای نبود، تئاتر فجر نمی توانست سی امین سال برگزاری خود را جشن بگیرد.»

همچنین بهزاد فراهانی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر معتقد است، مدیران جشنواره تئاتر فجر، باید تسهیلات ویژه ای برای حضور دانشجویان در این رویداد فرهنگی اختصاص دهند. او درباره ویژگی های تئاتر و جشنواره مردمی افزود: «جشنواره تئاتر فجر باید میان همه مردم دست به تبلیغات بزند و به گونه ای که شایسته هنر انقلاب اسلامی است، در میان مردم همه گیر شود.» این نویسنده و کارگردان پیشکسوت در تشریح سخنانش گفت: «نمایش های برگزیده جشنواره تئاتر فجر، باید در شهرستان ها اجرا شود. باید همه مردم به راحتی بتوانند بلیت های جشنواره را تهیه کنند.

به گزارش دیگری همزمان با انتشار فراخوان مسابقه پوستر تئاتر، دبیرخانه سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، هیات داوران این مسابقه را معرفی کرد. ابراهیم حقیقی، کوروش غریب پور و آرش تنهایی هیات داوران بخش پوستر سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را تشکیل می دهند که از 10 دی ماه آثار این بخش از جشنواره را ارزیابی می کنند.

سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از تاریخ 5 تا 22 بهمن سال جاری به دبیری رحمت امینی برگزار می شود.