آرشیو دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۹۴
اخبار خارجی
۱۶

اعتراض های سراسری در یمن علیه توطئه های آل سعود

سرویس خارجی-

مردم شهرهای صنعا، عدن، الجدیده، تعز و دیگر شهرهای یمن با برگزاری تظاهرات گسترده دخالت عربستان سعودی در امور داخلی کشورشان را محکوم کردند.

صدها هزار نفر از مردم یمن در شهرهای مختلف تظاهرات کردند و خواستار کوتاه شدن دست بیگانگان از امور داخلی کشورشان به ویژه عربستان سعودی شدند.

تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی علیه دیکتاتور یمن و آل سعود اعلام کردند که عربستان سعودی هدایت کننده اصلی شورای همکاری خلیج فارس است و باعث شده که براساس توافقنامه ریاض علی عبدالله صالح از چنگال قانون فرار کند و خود و خانواده اش مصونیت قضایی پیدا کنند. مردم یمن تاکید کردند که طرح شورای همکاری خلیج فارس را قبول ندارند و آن را برای نجات دیکتاتور کشورشان می دانند.

تظاهرکنندگان همچنین اعلام کردند که دولت جدید را قبول ندارند، چرا که هواداران علی عبدالله صالح در کابینه جدید حضور دارند.

از سوی دیگر به دنبال ادای سوگند دولت توافق ملی یمن، معاون رئیس جمهور این کشور به کمیته نظامی دستور داد تا ظرف یک ماه ادوات و نیروهای نظامی را از شهرهای این کشور خارج سازد.

دولت توافق ملی یمن با ریاست محمد سالم باسندوه اولین نشست خود را پس از ادای سوگند در صنعا پایتخت این کشور برگزار کرد.

دولت جدید یمن 35 وزارتخانه دارد که پست های وزارتی بنا بر توافق مخالفان و حزب حاکم این کشور بین طرفین تقسیم شده است.

منصور هادی که ریاست این جلسه را بر عهده داشت، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید یمن بتواند کشور را از وضعیت اسفبار کنونی عبور دهد و گفت دولت باید در مقابل تمامی عواملی که باعث ایجاد بحران و گسترش آن در یمن می شوند، بایستد و هر چه زودتر نسبت به پایان دادن وضعیت موجود وارد عمل شود.

از سوی دیگر، عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به منظور نظارت بر اجرای طرح این شورا در یمن وارد صنعا پایتخت یمن شد.